Български  |  English

Изкуство на покрива

 

Изложбата Балкония продължава до края на май в най-новото пространство за съвременно изкуство в София – Swimming pool(http://swimmingpoolprojects.org). Името идва от съществуващия на мястото басейн, разположен на покрива на стара кооперация в центъра на града. „Балконът”, от който се разкрива фантастична гледка, пък дава името на първата изложба. „Балкония” е понятие, изнамерено, за да опише лятната почивка не на някое курортно място, а на собствения балкон. Ваканцията вкъщи не винаги означава лишаване от нещо, а често очертава различна перспектива към собственото съществуване.
В момента на покрива на бул. „Цар Освободител” 10 условията за експониране на изкуство са далеч от разбирането за white cub, но и целта не е такава. Даденостите са по-скоро домашни, с очертанията на апартамент, обитаван през годините от различни хора. Това по план би трябвало да се промени – след реконструкция, вероятно през следващата година, Swimming pool, освен изложби два пъти годишно, ще започне да приема и гости – художници, куратори, изследователи, които да работят върху свои проекти. Предвижда се на мястото да се организират и различни четения, прожекции и представления.
Артистите, участващи в първата изложба, са работили именно с даденостите на мястото. В основата на проекта, освен куратора Виктория Драганова, стои и Стефания Батоева, която привлича свои колеги от Royal College of Art, Лондон – шведът Емануел Рос и швейцарецът Ив Шерер. И тримата в момента участват в изложби в престижни галерии по света.
Стефания Батоева е представила платна от живописния цикъл „Клуб Калигула” (2014), допълнени от рисунка в същия експресивно-фигуративен стил по дъното на басейна. Фигурите сякаш преминават от картина в картина, създавайки общо движение и разказ.
Като своеобразен колекционер на вкусове, Емануел Рос е разположил различни по характер скулптури из цялото пространство. Част от тях са възпроизведени чрез специална технология архитектурни детайли (напомнящи готическите гаргойли), които обикновено са използвани за украса на богатите холивудски домове. Те са съчетани с вещи (малки пластики на български скулптори), открити на място, изостанали от последния обитател. Като смислово-емоционални свързващи проходи в пространството, Емануел Рос събаря част от вътрешните стени под формата на арки, които разкриват нови гледни точки и диалози.
Видеоинсталацията на Ив Шерер с пушещо момиче (негова приятелка), неоправено легло и изрисувани завеси създават друг емоционален пространствен проход. Същият автор е представил и скулптура на Ема Уотсън, базирана на фалшиви „голи снимки” на актрисата, разпространявани в интернет миналата година. Те могат да се свържат с представата за интернет, описана от Уилям Гибсън като “масова общосподелена халюцинация”.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”