Красивото лице на глокализацията
Носещи се из въздуха сегменти, които постепенно се събират и образуват земно кълбо. Това е заставката на новините на PRO.BG, която прилича доста на заставката на сутрешния блок на bTV, но в това няма изненада – двете телевизии са част от една и съща медийна група. Водещите на „bTV Новините” при завършване на вечерната емисия чак призовават: „Гледайте новините на PRO.BG от 20.00 часа”. Колегиално поведение, но не само: поднасянето на информацията от едните и другите е различно, акцентите също: ако в bTV няма чак дотам ударение върху случващото се в България, то в PRO.BG то е на предна линия, дори бих казал, че понякога е единствената линия. Носещите се из въздуха сегменти наистина образуват земното кълбо, но това земно кълбо е в преобладаващата си част българско, не чужбинско. В този смисъл, и да има новини отвъд българската граница, те са с тукашен привкус, с местно значение: ще дойде ли червената унгарска кал до бреговете на българския Дунав, ще ни разрешат ли американските власти да пътуваме без визи, ще заминат ли още български войници в Афганистан... Прицелеността личи и от обещанието в сайта на PRO.BG-новините: „Репортерите на PRO.BG ще информират зрителите за всичко, което ги засяга лично, с много повече преки включвания от различни точки на страната.” Едни, може да се каже, локални новини, регионални новини – нищо извън тук няма значение, а ако има, то е само дотолкова, доколкото засяга това наше тук.
В същото време студиото е изчистено, наблюдаваме един дизайнерски минимализъм: офис-стил, без нищо излишно, което да отвлича вниманието. Последен вик на модата – сякаш, съсредоточен в българската събитийност, екипът иска да покаже, че и тя е последен писък на модата, че с нищо не е по-лоша от световните събития. Ако погледнем съдържанието на информационния поток, ще се съгласим с тази презумпция: вървят инциденти, вървят политически изказвания, вървят куриози – всичко онова, което върви в една традиционна новинарска емисия. Само че тук с много повече подробности, с директни включвания на репортери, с въпроси от студиото и с отговори от място. Един американски модел, който превръща самото място, излъчващо новини, в център, в територия, която е важна и значима. От този ъгъл погледнато, новините вече не са регионални, локални, новините стават глобални. Или глокални, ако решим да използваме сполучливия термин на професора от Абърдийнския университет Роланд Робертсън: „Глобалните и локалните тенденции в крайна сметка взаимно се допълват и взаимопроникват, макар че в отделни конкретни случаи могат да влязат в стълкновение”. В нашия случай стълкновението протича на телевизионния екран, а новините на PRO.BG са медийният феномен, който се опитва да изяви местното преди световното и над световното. Иначе казано, тукашното над всичко и преди всичко...
Изявява го и с избора на водещите: платинено руси блондинки (Валентина Войкова и Лиляна Боянова), извадени все едно от някое lifestyle издание. Интересен е този избор – от мястото на събитието предават тъмни брюнетки, докато от студиото от ауто-кю-то новините четат светли блондинки. Още по-интересно е, че Лиляна Боянова – една от водещите в 20.00 часа, е сменила цвета на косата си – разбира се, едва ли под натиска на стайлинг-специалистите на телевизията, но във всеки случай е в синхрон с дълбинно протичащото послание: от мястото на събитието идват черни енергии, които в студиото изсветляват, прочистват се, превръщат се, така да се каже, в положителна новина, в оптимистична вест. Новините на PRO.BG, ако и да идват предимно от място като България, за което презумпцията е, че в него лошото е значително повече от доброто, се опитват да смекчат, да олекотят, да подсладят това лошо, да му придадат, ако не по-приемливо звучене, то поне по-приемливо гледане. Формата на образа покрива съдържанието на звука, за да го превърне в не толкова стресиращ и негативен: една позитивност на визията, единствено останала ни.
Новините на PRO.BG – красивото лице на лошите новини...
Коментари от читатели
Добавяне на коментар