Български  |  English

Най-циничните спомени

 

 
По това време на годината „От въздуха подхванато” обикновено се заяжда с радио рецепцията на абитуриентските балове. 2008-а: „блондинките“ на Fresh, които така и не направиха и едно смислено предаване в ефира, спретнаха демонстрация на грим в класна стая като „генерална репетиция за бала”; 2009-а: „Романтика“ обяви името на „щастлива късметлийка“, която „блесна на своя абитуриентски бал с луксозна лимузина мини купър с вградено джакузи”. Тази година находката е по-сложна, с премерена закачка към слушателя и в жанра снимка по радиото. „Каквито бяхме“ е покана към слушателите на Magiс FM (новото име на „Атлантик” – б.а.) и читателите на уеб портала MagicFM.bg, които са завършили преди 2, 3, 5, 10, 15... години, но са готови да събудят спомените си от абитуриентските балове и да покажат своите най-любими, най-красиви и най-смешни снимки”. Право в целта – няма по-подходяща станция в България за конкурс за гримирани и захаросани фотоспомени от Magiс FM. Тя е пространството за „нежната музика, която те кара да се чувстваш добре”, но не и за чалга, тя често спекулира, че „любовта е магия”, но не изпада в крайности като „Романтика”.
Надникваш във виртуалната галерия на Magiс FM и кичът, и брокатният битовизъм отново оживяват. За разлика от миналогодишните карикатури, обаче (в които организатори и участници едва ли някога ще погледат иронично на съпреживените „генерални репетиции”), тук кичът е и повод за интроспектива. Кадър от 1999-а: семейна снимка пред празничната маса с луканки, кебапчета и кашкавал; снимка от 2004-а: разкрачена абитуриентка от Варна в джип 4х4; отново 2004-а, задължителни кадри за всеки бал – 5 момичета в блестящи рокли енергично обръщат гръб на обектива и шляпат задниците си. Коментарите към снимките могат да бъдат още по-подигравателни, но щом сам си решил да превърнеш част от живота си в медиен факт, късно е да се цупиш. От друга страна, полезно е от време на време ефирът да популяризира подобни кандидати за слава, за да не приемаме прекалено на сериозно собствените си спомени.
Критерият за оценка на фотосите също е симптоматичен: „авторите на трите най-усмихнати и пълни с настроение ще наградим с подаръци „като за снимка“ - луксозни комплекти от натурална козметика…” (следва марката). След 3 години заяждане с календарните радиокампании, най-после Magiс FM ми подсказа правилната дума. Настроение. Нашите ритуали и празници (дори и в радиоефира) са за едното настроение. А случайните снимки и аудиодокументи само са запечатали доминиращата медийна представа за стил, която след няколко години е илюстрация на кич. Нищо, че е твърде лично, трябва да бъдем цинични. Отвъд опаковката нищо няма.
 
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”