“Да имаш или да бъдеш”
Да имаш или да бъдеш вече е не само книга на Ерих Фром, а и първото заглавие на bTV Документите от новия сезон на рубриката. След агресивна автореклама, телевизията излъчи “филма” в праймтайма навръх 10 ноември. Тъй като живея българския Преход, а медиите някак неглижираха 20-годишнината от началото му, бях любопитна да видя как го е “събрала” репортерката Теодора Енчева.
Амбициозно заявен през дилемата на човешкия избор, нейният ход за представяне на Прехода е през три лични истории (съдия, майка на три деца; психоложка, върнала се у нас след осем години в Лондон с роман, написан на английски; инженер с москвич от 1972, подновен с жигули) в контекста на хаотично избрани архивни епизоди от общественото битие. Концепцията на Енчева е сведена до (почти) игнориране на политиците и индикация през колорита – героите и днешна София са заснети безлично в цвят (оператор Добромир Иванов), а архивите са показани в черно-бяло, коментирани патетично и обилно зад кадър от авторката. Важните обществено-политически, икономически и екзистенциални параметри на прехода са сведени до инвазията на турските дрехи, хиперинфлацията при Виденов, падането на визите при Костов, имигрантските вълни и световната финансова криза. Естествено, че не е необходимо да се изрежда всичко, но елементарният професионализъм (дори за тв-предаване) изисква от купа спомени и визии да се вадят едри акценти – все пак, става дума за рекапитулация. Що се отнася до понятието “филм”, необходимо е материалът да бъде структуриран така, че поне да се направи опит за извеждане и защита на някаква значима теза през полифонията от гледни точки, която в случая и липсва. Куриозно е, че за дете, родено през 90-те, демократичните промени у нас и след видяното си остават енигма, но пък, дори да не е мярвало кола от СССР, може да гледа дълго руски автозаводи...
Какво се случи с България, какво се случи с нас - постоянните травматични въпроси за изминалите 20 години се просват върху плоската едноизмерност на видяното по bTV. “Да имаш или да бъдеш” примитивизира не само въпроса в заглавието си, но и изобщо Прехода.