Юбилейна изложба на Йоан Левиев
Акварелните настроения на един монументалист
Галерия „Аргос“ в София отбеляза 75-годишнината от рождението на Йоан Левиев с експозиция от непоказвани акварели, маслена живопис и рисунки от края на 60-те до 1994. Изложбата още веднъж потвърждава факта, че Йоан Левиев остава в паметта на поколенията преди всичко като експресивен монументалист.
Творбите от тази експозиция не изненадват познавачи и ценители. В тях има динамика, много цвят, сгъстени емоции и екстатични състояния. Ако трябва да отразя характера на тази еспозиция, то бих го определила с две думи: драматично спокойствие.
Едва доловимо тътнещо напрежение можем да видим в надвисналите мегалити на Стоунхендж, в неспокойните наплъстени контури на женските фигури, дори в атмосферата на един наглед притихнал летен ден. На пръв поглед застиналите натюрморти и вази с цветя издават вътрешен сблъсък по посока на контраст, неочакван срез или натрапчива симетрия, която насочва към мостовете на традицията. С оглед на неспокойния си експанзивен темперамент, авторът не може да прекара дълго време пред един и същ обект. Йоан Левиев не анализира видяното детайл по детайл, а синтезира конструкцията. Търси я чрез експресивни, категорични и здрави линии. Интересува го гледна точка, която предполага динамика и дава възможност за монументалност.
Юбилейната експозиция включва картини, които ни позволяват да видим как Йоан Левиев се изразява в по-камерна среда, как твори сам за себе си, в един априорно по-статичен контекст - в рамките на пейзаж, портрет, натюрморт и рисунка.
Представени са творби, които са непознати, но третират емблематични за творчеството на Йоан Левиев сюжети. Библейските мотиви, традицията, миговете от живота в Париж, Йерусалим и Несебър, отгласи от живописните цикли „Царски времена“, „Човекът, предмет на изследване“, „Двуликият Янус“ са своеобразен превод на смислови и пластически похвати от живописта и стенописта на езика на акварела. Така усещането за експресия и монолитност, за агресивен дисонанс и монументалност е пренесено в непосредствената трактовка на формата, носена от акварела.
Йоан Левиев е роден през 1934 в Пловдив. През 1958 завършва ВИИИ ‛Н. Павлович“, София, специалност ‛Монументално-декоративни изкуства“ при проф. Георги Богданов. От 1961 е член на СБХ и участва активно в Българския художествен живот. Посещава Италия, Румъния, Русия, Гърция, Мексико и САЩ, като запечатва впечатлинята си в поредица от произведения. Изявява се на практика в почти всички клонове на художествена дейност - рисунка, живопис, стенно-монументални изкуства, графика и илюстрация. Автор е на 50 стенно-монументални творби. Реализирал е 25 самостоятелни изложби в страната и чужбина. Негови творби са притежание на институции и частни лица в България и света. Умира през 1994 в Пловдив.
Галерия „Аргос“ в София отбеляза 75-годишнината от рождението на Йоан Левиев с експозиция от непоказвани акварели, маслена живопис и рисунки от края на 60-те до 1994. Изложбата още веднъж потвърждава факта, че Йоан Левиев остава в паметта на поколенията преди всичко като експресивен монументалист.
Творбите от тази експозиция не изненадват познавачи и ценители. В тях има динамика, много цвят, сгъстени емоции и екстатични състояния. Ако трябва да отразя характера на тази еспозиция, то бих го определила с две думи: драматично спокойствие.
Едва доловимо тътнещо напрежение можем да видим в надвисналите мегалити на Стоунхендж, в неспокойните наплъстени контури на женските фигури, дори в атмосферата на един наглед притихнал летен ден. На пръв поглед застиналите натюрморти и вази с цветя издават вътрешен сблъсък по посока на контраст, неочакван срез или натрапчива симетрия, която насочва към мостовете на традицията. С оглед на неспокойния си експанзивен темперамент, авторът не може да прекара дълго време пред един и същ обект. Йоан Левиев не анализира видяното детайл по детайл, а синтезира конструкцията. Търси я чрез експресивни, категорични и здрави линии. Интересува го гледна точка, която предполага динамика и дава възможност за монументалност.
Юбилейната експозиция включва картини, които ни позволяват да видим как Йоан Левиев се изразява в по-камерна среда, как твори сам за себе си, в един априорно по-статичен контекст - в рамките на пейзаж, портрет, натюрморт и рисунка.
Представени са творби, които са непознати, но третират емблематични за творчеството на Йоан Левиев сюжети. Библейските мотиви, традицията, миговете от живота в Париж, Йерусалим и Несебър, отгласи от живописните цикли „Царски времена“, „Човекът, предмет на изследване“, „Двуликият Янус“ са своеобразен превод на смислови и пластически похвати от живописта и стенописта на езика на акварела. Така усещането за експресия и монолитност, за агресивен дисонанс и монументалност е пренесено в непосредствената трактовка на формата, носена от акварела.
Йоан Левиев е роден през 1934 в Пловдив. През 1958 завършва ВИИИ ‛Н. Павлович“, София, специалност ‛Монументално-декоративни изкуства“ при проф. Георги Богданов. От 1961 е член на СБХ и участва активно в Българския художествен живот. Посещава Италия, Румъния, Русия, Гърция, Мексико и САЩ, като запечатва впечатлинята си в поредица от произведения. Изявява се на практика в почти всички клонове на художествена дейност - рисунка, живопис, стенно-монументални изкуства, графика и илюстрация. Автор е на 50 стенно-монументални творби. Реализирал е 25 самостоятелни изложби в страната и чужбина. Негови творби са притежание на институции и частни лица в България и света. Умира през 1994 в Пловдив.
Коментари от читатели
Добавяне на коментар