Български  |  English

Портрет на литературния комсомолец като млад

В последния брой на ‛Култура‛ прочетох доклада на Ангел Игов за наградите ‛Вик‛. Докладът си е доклад на млад литературен комсомолец и си върши работата, но с едно голямо изключение. Тук ще направя уговорка, че неговите харесвания и нехаресвания не са обект на този текст. Не съм чела никоя от книгите, за които говори, така че кой е спечелил конкурса и кой не, въобще не ме занимава. Причината да си плюя на перото/лаптопа е следното изречение: целенасочената му саморазправа с несимпатични на авторката действителни лица е, простичко казано, гнусна. Тази гнусна саморазправа, според АИ, е извършена на страниците на новия роман на Райна Маркова *log, където критикът, подчертавам тази дума, защото АИ е критик, а не махленска клюкарка, или поне се опитва да създаде впечатление на такъв от страниците на ‛Култура‛, обяснява как авторката целенасочено се разправя с действителни лица. Не съм адвокат на РМ, нито съм чела романа й, но е недопустимо критик да разпространява слухове и да подронва авторитета на даден автор с такива лични вметки. Дори и да ги знае. Ако има някакъв проблем с тайните и лични мотивации на РМ за написването на романа й, има вестници, които биха прегърнали информацията мигновено - ‛Шок‛, ‛Шоу‛ и т.н. Позволих си да отправя тази критика към младия ‛критик‛ във форума му Кон-текст, където той, вече трансформирал се в обикновен гражданин, дори не и писател или личност, продължи да клюкарства за демона на българската литературна империя Райна Маркова – ако не знаете кое е лицето на злото, да знаете, тя е! – и сподели, че мотивацията на авторката да напише *log е, че някой си й дължал пари и не й ги върнал - и с романа си тя му отмъщавала. Що за глупост е това? Къде е професионалната етика на критика? Ако подобен ‛факт‛ е част от неговата мотивация да не харесва дадено произведение, това вече не е критика, а лигаво хленчене на някакъв недоволен пикльо. Откъде-накъде той ще оповестява публично причините, разбира се, според него, за написването на дадено литературно произведение? Пак питам - къде е професионализмът, моралът и етиката в подобно нахлуване в личните територии на автора? Ако започнем да разплитаме кой писател защо е написал даден разказ или роман, мисля, че ще се появят доста демони на пазара. От друга страна, младият комсомолец, изправил на другарски съд Райна Маркова, освен че е неопитен в саморазправите, явно не е и наясно с това, че няма лоша реклама. Колкото по-ожесточено плюеш по нещо, толкова по-популярно става то. Такива са времената и е наивно и неинформирано да не знаеш, че антирекламата е могъщо средство за популяризиране. А ако искаш да смажеш някой публично, за това също се изискват талант и личностни качества.

И тук трябва да кажа, че този текст ми е възможен, защото живея далече и знам, че АИ и неговите поддръжници не са ми фенове поради факта, че съм дъщеря на Дико Фучеджиев. Съответно, като писателка нямам грам очаквания за каквато и да било обективност от което и да било жури, в което присъстват АИ и посредственият му разработващ ‛офицер‛, а това ми дава една прекрасна и пълна свобода, както и липсата на каквато и да било грижа дали губя нещо. Дори бих казала, че за мен е комплимент да не бъда харесвана от този тип хора. Слава богу, понякога, когато човек губи, не знае какво печели. И това последно изречение го подарявам на Райна Маркова, която не познавам, чела съм други нейни неща, но не и *log, и ще го допълня с една китайска поговорка: ‛Никой не може да ти отнеме това, което наистина ти принадлежи.‛ А в нейния случай то е талантът.
още от автора


Бел. ред. Публикуваме този прекалено "твърд" текст на Милена Фучеджиева, защото зад грубите (и според нас несправедливи) оценки за нашия автор Ангел Игов може да се провиди възможност за по-едър дебат върху етиката в литературните среди. "Култура", естествено, ще предостави право на отговор на засегнатия, но е готова да публикува мнения и по по-едрия проблем.
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”