Реплика от ложата (театър), брой 12 (2672), 31 март 2006" /> Култура :: Наблюдатели :: Любов и вампиризъм
Български  |  English

Любов и вампиризъм

Макар само като орнамент, иначе семплите костюми в тази сценична версия на Страшимировия ‛Вампир“ запазват елементи от българската народна носия. Но той е единственото, което намеква за известните разсъждения на Страшимиров върху българската народопсихология, с които винаги са били натоварвани постановките на неговите пиеси. Най-хубавото в този режисьорски дебют с пиеса от българската драматургична класика е, че той се отдалечава от гаванките и ‛народопсихологичния печат“, поставян върху тълкуванията й.

Василена Радева показва ‛Вампир“ като трагична любовна история, която проявява лични провали, поколенски и културни разриви. Във взаимоотношенията между персонажите я интересуват онези неочаквани и дори немотивирани обрати в поведението и вземането на решения, които могат да пречупят и решат живота им.

Така Малама, енергична и темпераментна, огорчена и самотна жена, предрешава избора на Вела в безпомощна демонстрация на майчината власт.

Вампиризмът от тази гледна точка се явява синоним на компесаторно поглъщане на живота на близките на фона на собствения жизнен провал, нещастност и липса на перспектива.

Режисьорката разчита най-вече на актьорите. Но, за съжаление, непреодолима е била декоративната поза на евтина провинциална театралност, с която е изграна ролята на кмета, бащата на Живко. Единствено нейната бутафорност драстично се разминава с иначе постигнатото разнообразие в играта на останалите актьори.

Като се има предвид драматичното състояние на извънстоличното актьорство, често напълно извън професионалния минимум като самодисциплина и култура, трябва да се отбележат постиженията на останалите актьори.

Те показват точно очертани образи. И най-важното, създават ги искрено и динамично, със старателно подготвени обрати, раздипляйки отношенията в пресичащите се линии - между родителите, между поколенията, вътре в създадения любовен триъгълник между Динко, Вела и Живко.

Нищо ново под слънцето, но този ‛Вампир“ припомни, че добрият режисьорският дебют не е амбициозно-екстравагантно хрумване ‛в незнаен ден, в незнаен час“, а резултат от добра, запалена работа в екип. Представлението е обещаващ опит да покаже една от най-поставяните ни класически пиеси като актуална драма – не като трагедия на имагинерния български характер, а като модерно преживяване на конкретни, днешни българи.
още от автора


"Вампир" от Антон Страшимиров. Режисура Василена Радева. Сценография Рада Петрова. Музика Мартин Каров. Участват Елена Азалова, Елизабета Стефановска, Тигран Торосян, Мартин Каров, Ивелин Керанов. ДТ ‛Гео Милев“-Стара Загора.
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”