Кьоклен, един магьосник в сянка Определен риск днес е, при сериозния отлив на публика от т. нар. класика, след всички понякога сполучливи, понякога отчаяни опити на звукозаписните компании да направят по-атрактивни за не-елита своите продукции чрез какви ли не тонови алхимии (трябва да се продава, трябва да се яде!), да издадеш серия компактдискове с творчеството на един композитор, който винаги е влизал в учебници и справочници като съвременника на Дебюси и Равел със значително по-дълъг живот (и съответно творчество) от тях. Сякаш в живота на Шарл Кьоклен (1867-1950) не се е случило нищо друго, освен самото му дълго, над 80-годишно протичане. Звездите са се понадсмели над него, може би защото е изоставил астрономията, с която е мислел да се занимава. Композирал е много, със страстта на графомана и, естествено, не всичко в музиката му блести. Но подбраните произведения в тези три компактдиска, издадени в партньорство със Югозападното немско радио и Радиосимфоничния оркестър в Щутгарт (записите са лайф - от сезонните концерти на оркестъра), насочват вниманието ни към музика, която си е откритие. Един от главните участници в този ренесанс, Хайнц Холигер, тук като диригент, разказва с охота в едно интервю за причините да дирижира музика на Кьоклен. Той щедро нахвърля находките си в нея: и чувството за хумор, и фантастичното цветно мислене, и инструменталното въображение на композитора, и парадоксите в партитурата, и начина, по който интерпретира такива сюжети, като "Жан-Кристоф" на много близкия му приятел Ромен Ролан или "Книга за джунглата" на Киплинг. Специфични са и поетичните му търсения: вокалните му творби с оркестър ни показват вкус към поезията на Андре Шениe, на Сюли Прюдом или на Жозе Мария дьо Ередиа. В цялата "извънземност" на своя свят, в особената замръзналост на движението и цветовата смяна, в антифабулизацията и в неслучващата се драматургия Шарл Кьоклен в определени моменти вдига магическата кърпа: слушателят доволно потрива с ръце също като онзи наивник-всезнайко в залата на илюзиониста, убеден, че ей сега ще го разбие. Но идва "Епитафията за Джийн Херлоу" за флейта, алт саксофон и пиано, а после и "Модална сонатина", и още, и още… и разбираш, че светът на Кьоклен има само един недостатък за теб. Или едно качество - не го познаваш и затова не си способен да го разгадаеш. Особено в контекста на всичките гении около него. Край тях той започва в някакъв момент да изглежда като извънземно. И може би затова загадката Кьоклен проблясва от време на време или на някой фестивал за нова музика, който е решил по оригинален начин да покаже една от утробите на модерната музика, или в рамките на един персонален интерес, какъвто е бил очевидно интересът на Хайнц Холигер, на сопрана Юлиане Банзе (атрактивно френска е нейната звукова интерпретация) и на редица чудесни музиканти от Щутгартския оркестър, които изпълняват камерните творби на Кьоклен. Сред тях четем и името на цигуларката Мила Георгиева, която, както знаем, е концертмайстор на оркестъра от 2002 година. В някакъв смисъл това е може би единствената българска следа в развитието на музиката на Кьоклен от 1950 година насам. За България общо взето подобен композитор не съществува.
Екатерина Дочева
|
Вградени ноти Charles Koechlin 1. Vocal Works with Orchestra 2. Chamber Music with Flute 3. La course de printemps La buisson ardent 2002, 2004, 2005 Hanssler Classic ![]() |