BG бизнесът - TV гаврошът

Нека малко пофантазираме: Карл Маркс е жив и здрав и заедно с Жени са седнали - удобно или не, пред телевизора. Гледат българските програми. Какво виждат: преди всичко многобройните игри, които ги призовават - "SMS-и, SMS-и, гласувайте с SMS-и!"; след това евтините екшъни, в които добрият винаги побеждава, но не преди да е светил маслото на около 10-15 лоши; накрая, тъй като е все пак идеолог и мислител, вероятно би се съсредоточил върху политическите предавания и новините (да припомня, че е бил добър журналист), за да констатира най-сетне, че "превърнатите форми" на идеологическото съзнание отново държат в плен умовете и не ги оставят да прозрат същностните механизми на социалното движение. (И тогава може би отново би хванал перото, за да напише този път "Българска идеология".) Защото и в информационните емисии, и в специализираните предавания най-малко са застъпени най-важните - икономическите новини и теми.
Българите, в по-голямата си част, не сме добри икономисти. Представата ни за икономическа активност и предприемчивост се затваря в никаквите рамки на гаражчето пред блока или в ходенето на пазар до борсата, за да се спести търговската надценка. И че това е така, личи по медиите ни: вярно е, имаме специализирани икономически вестници, но те съвсем не са най-масовите, да не говорим, че бизнес-страниците във всекидневниците ни почти не се радват на читателско внимание, а форумните им раздумки са най-бедни и оскъдни тъкмо там. В България вече се нароиха най-различни специализирани телевизии - поп-фолк, детски канал, дори образователен и информационен, да не говорим за спортните, но канал за случващото се в света на икономиката продължава да липсва. Липсват също и изписващите се в долната част на екрана курсове на акции или валути, както процедират например в CNN или NBC.
Икономическитe вести на нашите новинари се разгръщат най-много до: "Ред е на редовната ни валутна информация..." Не че липсват изцяло и напълно други икономически новини, напротив. Но за отношението към тях можем да съдим от начина, по който са подредени предаванията, да кажем в bTV: имаме най-напред "В десетката" с Иво Инджев, където първенствува политиката, чак след него идва "Бизнесът" с Ирина Алексиева, където първенствува икономиката.
Прекрасно са видими програмните приоритети, които в някаква степен са в отговор и екот на/от обществените приоритети - политиката преди икономиката, идеологията преди средствата за производство, надстройката преди базата. Бизнес-предаванията в българския тв ефир се броят на пръсти: споменах вече за "Бизнесът" по bTV, "Седмица" по Канал 1, "Нова телевизия" няма, ако не броим смелото предаване на Бойко Станкушев "На чисто" (но то по-скоро се занимава с тъмните, сенчестите страни на икономиката), по ВВТ тече "Бизнес компас". На фона на многобройните политически предавания, икономическите са капка в морето. Разбира се, във всяка от новинарските емисии на телевизиите има бизнес-информации, но те в по-голямата си част са забутани някъде в дъното, твърде рядко са челна новина, да не отбелязваме, че дори и да са такава (както стана с провалената сделка за приватизацията на "Булгартабак"), анализите почти отсъстват или - ако ги има, не казват какво всъщност стои зад дадения икономически факт. В телевизия ВВТ май все още пазят традицията да има специално издание за икономически новини, но в "Нова телевизия" се отказаха - за най-късната емисия, където ги преместиха, едва ли ще има хора, които да чакат до полунощ, а и след това, за да научат нещо, което вероятно вече знаят. Това, че икономическите новинарски емисии също следват, а не предшестват, е отново знак - икономиката не е любима тема на българския телевизионер, на българския зрител изглежда - също, ето защо в телевизията бизнесът е като Гаврош - повече окъсан, отколкото лъскав. Което в крайна сметка е доста странно: нали всички телевизии, ако изключим БНТ и Военния канал (може би донякъде и ЕСЕТ), ги има, за да носят печалба, не за друго? Но това е поредният сигнал, че при направата им калкулирането на финансова печалба е била последна грижа, че зад създаването им стоят съвсем други интереси, които може и да са бизнес, но такъв, който свързва паричните си постъпления въобще не с дадената телевизия, която издържа. По-скоро тя е само сегмент от желанието за едни други влияния, съответно сделки, които да доведат собственика до положителни баланси. В България телевизията все още не е бизнес, ето защо бизнесът в телевизията съвсем не е любимец.

Митко Новков







Петък,
ранна утрин