Колоритна закачка

"Панаир на суетата" ме заплени още в детството - в началото на 70-те по Българска телевизия излъчиха едноименния сериал веднага след любимия ми (и до днес) "Форсайтови" (1967, реж. Дейвид Джайлс и Джеймс Селън Джоунс).
Екзалтирана от Фльор на Сюзън Хемпшир, естествено се залепих и за нейната бестия Беки Шарп. (Между другото, едва сега научих от сайта IMDb, че "Панаир на суетата" е създаден в същата 1967 от същия Дейвид Джайлс.) Тогава телевизията, за разлика от днес, беше стимулатор на литературното любознание. Така че веднага прочетох и романите. Естествено, в онази предпубертетна еуфория едва ли съм се замисляла върху острието на социалната сатира на Голсуърти или Текъри. Със сигурност обаче се забавлявах с прелестната находчивост на Фльор или с пресметливата фриволност на Беки Шарп. И за първи път се натъкнах на претенцията "сноб". Занапред това щеше да ми се случва често, но пък все чаках да видя отново любимите си английски героини от детството. Преди Коледа по Канал 1 започна новият сериал "Форсайтови" (и го чакаме да се появи отново, за да свърши), а ето сега и въодушевяващата екранна вариация на Мира Наир върху "Панаир на суатата".
Беки Шарп (Рийз Уидърспун) е остроумна, бойна и бедна. Съвсем мъничка е, когато продава на маркиз Стейн (Гейбриъл Бърн) портрета на починалата си майка, рисуван от баща й. След неговата смърт завършва строг пансион. Гостува в семейството на приятелката си Амилия Седли (Ромола Гери), където спретва кратък флирт с нейния дебел и добродушен брат, дошъл си за малко от Индия. Попада в мрачното имение на смешния сър Пит Кроули (Боб Хоскинс) - като гувернантка на дъщерите му. С интелигентна методичност за нула време успява да "очовечи" не само къщата и семейството, а и чудовищната сестра на господаря - богатата Матилда (Айлин Аткинс). Така заминава за Лондон. Маркизът е съсед - с все по-ястребов вид. Беки се нуждае не само от внимание, а и от трамплин за висшето общество, без което животът й изглежда жалък. С репликата "Спалнята ми е отворена само за съпруга и доктора ми" тя става мисис Кроули (жени се за Роудън, хазартния племенник на Матилда, набеден за неин наследник). Скандализирана, лелята ги анатемосва. Беки е неустрашима. Бременна следва съпруга си до Белгия, подир спасяването на Европа от Наполеон. Там са също лабилната Амилия и нейният съпруг, задяващ Беки. После идва Ватерлоо. Наполеон е разбит, Амилия овдовява, а по-късно и двете раждат момченца. Ноздрите на Беки се пукат от амбиция, а дълговете на Роудън растат ли, растат. Най-сетне пушката гръмва - маркизът е на ход. Хваща се здраво да тика Беки напред. Лишава я от син, после - и от съпруг. Но я изтиква до краля - с бляскавия ориенталски танц у Стейн, заменил прословутата игра на гатанки в романа. Беки триумфира. Следва отрезвяването. Затварянето на кръга. И хепиендът, за разлика от книгата.
След интензивната еротична екзотика на "Кама сутра", изведена до кинематографично очарование в "Сватба в сезона на мусоните", в "Панаир на суетата" индийката Мира Наир е стоплила английската атмосфера с азиатска сочност. Неслучайно се е хванала с това предизвикателство - началото на ХIХ век, описано и в книгата от 1848, е времето на британската гордост без предразсъдъци от колониалните богатства. Що се отнася до Индия, самият Текъри, роден в Калкута, я обожава - усеща се и в романа. Досега обаче в разните екранизации на "Панаир на суетата" пищната прелест е била измествана за сметка на социалната озъбеност. В този филм двете тенденции са хармонизирани. Сатирата е заоблена, демонизмът на Беки - драматизиран.
Заедно с неукротимия темперамент на Уиндърспун, великолепието на британските актьори, изтънчената интериорна фантазия на Мария Джуркович (спомнете си "Часовете"), вълнуващите костюми на Беатрис Пастор, автентичната визия на Деклан Куин и азиатската музика, Мира Наир е създала шармантен филм. Нейният "Панаир на суетата" помирява историческата сериозност с елегантната еротика. И е закачливо актуален, подобно на оригинала.

Геновева Димитрова



От пръв
поглед


Панаир на суетата, 2004, 137 минути, САЩ/
Великобритания, режисьор - Мира Наир, сценаристи: Джулиан Фелоус, Матю Фолк, Марк Скийт (по едноименния роман на Уилиям Мейкпийс Текъри), продуценти: Дона Джилиоти, Джанет Дей, Лидия Дийн Пилчър; оператор - Деклан Куин; художник - Мария Джуркович; костюми - Беатрис Пастор; в ролите: Рийз Уидърспун, Джеймс Пюрфой, Гейбриъл Бърн, Боб Хоскинс, Ромола Гери, Джонатан Рийс Майерс, Джим Бродбент, Айлин Аткинс и др.
Разпространява "Ню филмс"