Повече корупция, по-малко пари
Чиновниците в Европейския съюз са разработили доста хитроумен механизъм, за да дисциплинират бунтарски настроените правителства и на първо място, някои правителства от страните в Източна Европа. Евросъюзът иска да получи правото да лишава от финансиране онези страни, в които, от негова гледна точка, позициите на върховенството на закона отслабват. В същото време, ако чиновниците постигнат своето, пострадалите правителства ще бъдат принудени да отделят собствени средства за финансиране на онези програми, които Евросъюзът ще престане да субсидира.
Това предложение бе огласено от Европейската комисия във вторник, 1 май, заедно с проекта за бюджет на ЕС за 2021 – 2027 година. Комисията предлага бюджетът да е в размер от 1.1% от БВП на всички членове на Съюза, т.е. 1.1 трилиона евро. Това предложение има за цел и да попречи на националистическите правителства да използват отделяните от Европейския съюз средства, за да си обезпечават поддръжката на избирателите.
Според този план, разходите за поддържане на селското стопанство и обезпечаването на икономическата интеграция се съкращават с 5% в сравнение с предишния седемгодишен бюджет. Освен това, част от средствата за обезпечаване на икономическата интеграция се преориентират към поддържане на международното образование и реформите. А това не са приоритетите, които поставят пред себе си националистите в такива страни като Унгария и Полша.
Сложността в намерението да се накажат нелибералните правителства, които според много други отхвърлят ценностите на Европейския съюз, се състои в това, че те са готови да се застъпват едно за друго. Да се лиши един или друг член на ЕС от право на глас, е практически невъзможно, защото за това е нужно единодушното одобрение на всички останали членове на Съюза. Бюджетите на Съюза също трябва да бъдат одобрени единодушно от всички негови членове. Затова такива автократи като министър-председателят на Унгария и фактическият лидер на Полша Ярослав Качински са убедени, че страните им ще продължат да получават сериозни средства от Евросъюза, въпреки че те отправят предизвикателство към ключови негови ценности, например, решително съпротивлявайки се на опитите да бъдат заставени да приемат повече бежанци.
Предлаганият проект, който може да им наложи финансово наказание, може би заобикаля това препятствие. Според този проект е необходимо да се получи одобрението на мнозинството в Европейския парламент и на квалифицирано мнозинство в Европейския съвет, в чийто състав влизат лидерите на страните членки – т.е. необходими са 55% от гласовете на държавите, които представляват 65% от населението на ЕС. Националистически настроените страни имат твърде малко гласове, за да се противопоставят на този проект без нечия помощ.
Най-общо казано, целта на този наказателен механизъм се състои в това да се гарантира, че средствата на Съюза няма да бъдат откраднати. Напълно логично е да се предположи, че в страна, в която върховенството на закона не се спазва, това може лесно да се извърши. Има и много свидетелства за това, че значителна част от тези средства наистина се краде.
Аналитичният център Government Transparency Institute, разположен в Будапеща, през 2015 година пресметна, че паричните средства, получавани от ЕС, повишават корупционните рискове в цяла Европа с 3 – 20% в зависимост от страната и критериите за оценка. Например, компанията, която преди принадлежеше на зетя на Орбан Ищван Тиборц, е обвинявана в това, че по незаконен начин е извлякла изгода от субсидирани от ЕС договори за поставяне на улично осветление в унгарските градове. Европейското бюро за борба с измамите е открило „нарушения” в използването на субсидии във фермерските предприятия, които принадлежат на министър-председателя на Чехия Андрей Бабич.
Евросъюзът престана да съобщава средствата за конкретни проекти на няколко страни след откриването на свидетелства за корупция. Новото предложение обаче може да създаде доста по-груб инструмент за съществено съкращаване на финансирането. Ако Европейската комисия реши, че една или друга страна не разпределя отделените от ЕС средства по правилния начин или че в нея няма ефективна съдебна система, която да може да се бори с корупцията, тя може да намали финансирането. В такъв случай, за да се предотврати такъв обрат, срещу подобно решение трябва да гласуват с квалифицирано мнозинство лидерите на страните членки. Фактически това ще даде на Европейската комисия правото да решава кой ще може и кой – не да получава субсидии от ЕС, без да нарушава съществуващите норми, които дават право на страните с БВП на глава от населението по-нисък от средните показатели за Съюза, за получават финансова помощ за интеграция.
Но националистите няма да могат да се оплакват, ако отделяните от ЕС средства свършат: новият закон ще ги задължи да поемат всички разходи по финансирането на програмите на ЕС върху себе си. По такъв начин ще им се наложи да плащат два пъти идеите си за суверенитет и за усилване на политическия контрол върху съдебната система.
Разделът от новия бюджет, наречен „Сплотеност и ценности”, е написан по такъв начин, че да съкрати средствата, отделяни за източноевропейските националисти. Той удвоява отделяните средства за програмите за студентски обмен, създава специален фонд за разпространяване на етностите на Европейския съюз и борбата с „екстремизма, радикализма и разногласията”, а и инициира 25-милиардна програма за реформи, в която едва ли ще попаднат експериментите на Полша и Унгария в икономическата политика.
Всичко това не обещава нищо добро за националистите в тези страни, които разчитаха, че ще могат да ползват средства от ЕС за ускоряване на икономическия си растеж. Обаче те могат да се надяват, че това предложение на Европейската комисия ще предизвика негативната реакция на много страни. Лидерите от някои страни в Западна Европа вече са обезпокоени от това, че заложените в новия бюджет разходи не са намалени, въпреки излизането на Великобритания от Съюза. Министър-председателят на Дания Ларс Льоке Расмусен написа в Туитър: ЕК току-що представи проект за бюджет на ЕС за 28 членки. Но имаме само 27 страни, които ще го финансират. Намаляването на ЕС трябва да повлече и намаляване на бюджета!
Консервативните във финансово отношение правителства на северно-европейските страни като Нидерландия (чийто премиер Марк Рюте вече нарече проекта за бюджет „неприемлив”) и Финландия, също ще се разтревожат от увеличаването на вноските им в ЕС. Освен това, вероятно държавите в европейския Юг, които наред с източноевропейците са потенциалните получатели на тези средства, ще имат възражения по същественото разширяване на пълномощията на Европейската комисия по въпроса за разпределението на парите.
В някои южни страни политиците вече възразяват срещу съкращаването на разходите за обезпечаването на интеграцията. Те ще ударят несъразмерно най-бедните райони на Италия, каза Лаура Агеа, член на Европарламента от италианската партия „Пет звезди”. Министърът на селското стопанство на Франция Стефан Траверт обеща да се бори за селскостопански субсидии.
Предстои дълъг и изключително сложен процес на съгласуване. Това е добра новина за такива лидери като Орбан и Качински: те ще имат време да създадат ситуативни съюзи и да се справят с най-суровите наказателни предложения на Европейската комисия. В крайна сметка обаче, източноевропейските държави най-вероятно ще получат по-малко средства от преди.
Bloomberg, 7 май 2018