Ходене по буквите

 

Федя Филкова. „Нищо тъмно”. Стихотворения. ИК „Изток-Запад”/ИК „НЕСАРТ”, С., 2014, цена 8 лв.
Федя Филкова умее да внесе в строгия словесен обред задушевност. Словото да стане прегръдка. Стихотворенията в „Нищо тъмно” са като празнична дреха, в която обаче читателят се чувства непринудено и уютно. Тези стихотворения знаят всичко за болката от раздялата, но изискано отказват да го натрапват – с тях нещата стават по-прости, в тях притихваме. Знаят всичко нужно и за истинската природа, и истинската цивилизация – и ги учат да общуват помежду си, даряват им собствената си пластичност. Наблизо горе снежна планина./ Единствена опора на града/ при толкова несигурност тук долу.
 
Хуан Антонио Берниер. „Философията и две врабчета”. Стихотворения. Двуезично издание. Превод от испански Лиляна Табакова. ИК „Жанет 45”, Пд, 2014, цена 13 лв.
Сборникът на Хуан Антонио Берниер (1976, Кордоба) съдържа стихосбирките „Така постъпва птицата” и „Дървета със стволове, боядисани в бяло” – и носи заглавието на онази прочута глава от „Под игото”, в която Кандов разсъждава за любимата Рада като за „скелет, облечен с мръсно, сурово месо”. Да, Берниер е преподавал в СУ „Св. Климент Охридски” и е съпреводач на антология българска поезия. Но неговата поетика дължи много повече, примерно, на Екатерина Йосифова, отколкото на Вазов – Хуан Антонио пише ведро, малословно, енигматично, с прорязваща светлина, която изведнъж споява фрагментите на света. И изисква от читателя много работа. С него бихме могли да погълнем/ с едно-единствено вдишване/ целия кислород на квартала.
Нели Лишковска. „Ключовете от Рая”. Роман. ИК „Фама+”, С., 2014, цена 12 лв.
Действието на „метафизическия трилър”(Лора Шумкова) се развива в луксозен крайморски хотел, за чието откриване разнородни персонажи са поканени да гостуват напълно безплатно. На финала узнаваме каква смърт е сполетяла всеки от тях, както и че съвършеният петзвезден хотел ParadiseResort изобщо не съществува, живите в това измерение не можеха да усетят нито безплътните тела, през които минаваха, нито погледите на Другите. Романът на Лишковска, специалистка в картографията на зловещите психически трансформации, пътува от категоричността на изказа към неговото далекоизточно символно сфумато. И увлича.
 
Стефан Смядовски. Книга за смъртта. Част I. Риторика на скръбта. Сълзите в старобългарската култура. ИГ „АГАТА-А”, С., 2014, цена 25 лв.
Откъс от книгата на Смядовски, обичан наш автор, когото загубихме през 2013 г., вече е познат на читателите на вестника. Сега, когато разполагаме с цялостното издание на неговия ръкопис, още веднъж осъзнаваме мащаба на неговия принос в медиевистиката, палеославистиката и епиграфиката – и се присъединяваме към разбирането на издателите, според които този текст пише Историята на Смъртта в православния Югоизток, бивайки един от най-добрите образци на модерната европейска танатология. Мисълта на Смядовски се движи свободно между живи и мъртви езици, между времена и места, към бъдещето. Очаквайте много за тази книга.