Ходене по буквите
Теодора Димова. „Влакът за Емаус”. Роман. ИК „Сиела”, С., 2013, цена 12 лв.
Не роман, а поема. Безхитростна, безмилостнакъм себе си, щедро споделяща вдъхновение. Когато се пише (за) такъв текст, човек трябва да напусне предварително готовите думи и предубеждения. Аз поне ще се връщам неведнъж както към най-поетичните, така и към най-„публицистичните” страници от „Влакът за Емаус”, защото не ми достига, според циниците, „наивност”, а всъщност не ми достига вяра. Но образът на Мина, който вижда загиналата си в катастрофа дъщеря във всеки човек, държи се така, сякаш всеки човек е собствената му дъщеря, вижда във всеки човек детенце, обича го и иска прошка от него - този образ е тъй лековит, той е съкровение, откровение, пример. И неговата поява в книгата я издига още в самото й начало, поставяйки друга мяра в разгръщането на разказа за трагичното приятелство между Каталина и Лия, за разгръщането на едно особено усещане: Усещането, че няма смърт, Каталина. Но аз също съм имала подобно усещане. После разбрах, че това е чувството за Бог.
Александър Дзивгов. „Литература и общество”. Избрани статии. Съставител Радка Пенчева. ИК „Изток-Запад”, С., 2013, цена 14 лв.
Защо у нас нормалността винаги се смята за ексцентрика? Защо, ако пак перифразирам поета и финансов министър Христо Белчев, българската култура не обича пасти, а яде само хляб? Досегът до „Избрани статии” предизвиква респект пред небългарските мащаби на Дзивгов да анализира културни и политически казуси и да популяризира чрез разнообразни критически и публицистични жанрове най-живите проблеми на 20-те и 30-те години на ХХ век у нас. „Българският Драйфус”, който си отива трагично на 41 г. през 1936 г., е оплакан от свидливия на похвали Емилиян Станев в есето „Аристократът”, от Александър Балабанов, Асен Златаров, Теодор Траянов. Защо ли? Вижте в книгата.
Гален Ганев. „Веселата сладкарничка”. Приказка в стихове. Печат УИ „Паисий Хилендарски”, Пд, 2013, цена 3, 99 лв.
Спорът, не, битката между храните в една сладкарничка, която само до един момент е весела, а после… А после самохвални баклави, торти, гевреци, лимонади, бози, сладоледи и тулумбички грубо се надпреварват помежду си, стигат до бой, докато се появи старият мечок и им обясни, че всеки има място под слънцето, но не всеки става за всичко. Приказката на Гален Ганев, спечелила конкурс на Министерство на културата, е подходяща за злояди читатели. Тя, заедно с илюстрациите на Кирил Навущанов, разяжда за още питателни книжки.
Мария Донева. „Шепа лъскави череши”. ИК „Жанет 45”, Пд, 2013, цена 10 лв.
Ако искате празникът да продължи, прочетете стихосбирката на Мария Донева. Новите й стихотворения са по-тъмни, по-захарни, по-безизходни, по-безстрашни. Но продължават да бъдат милувка за тъгуващия читател. И ако той си няма щастлива любов, ако той изобщо си няма любов, Мария ще го обича чрез сплетените пръсти на своите ласкави рими. Защото августовската Мария Донева обича читателя си без компромис, всеотдайно: Аз съм му жена, но и дете,/ а пък той е целият прегръдка.