Български  |  English

Южна готика

 
„Измамените” на София Копола (награда за режисура от Кан 2017) е еротична драма от времето на Гражданската война в САЩ. Разказва за ранен войник от Севера, оказал се под грижите на няколко чувствителни южнячки. Филмът е римейк на „Измамените” (1971) на Дон Сийгъл с Клинт Истууд в главната роля. При Копола тя е поверена на Колин Фарел, а около него са Ел Фанинг, Кирстен Дънст, Никол Кидман и други прекрасни непознати.
 
- Романът на Томас Кулинан е написан преди половин век, Дон Сийгъл го превръща във филм в началото на 70-те. Какво ви тласна да се върнете към този материал и да разкажете същата история отново? „Измамените” е първият ви римейк.
- Неотдавна един колега ми каза: „Трябва да видиш „Измамените”, би могла да направиш успешна нова версия”. Страшно се изненадах, защото не само не бях снимала римейк, но и през главата ми не бе минавала такава мисъл. После изгледах стария филм и той се загнезди в паметта ми. Непрестанно се връщах към него. Не ме напускаше усещането, че историята е разказана от мъжка гледна точка и ми стана любопитно какво би се случило, ако всичко се промени и се даде думата на жените? Намерих книгата на Кулинан и открих, че тя е написана от женска гледна точка. Забравих за видяното и започнах да мисля как да размотая тоя сюжет към началото, да го видя отново.
- А заедно с него да размотаете назад собствената си кариера – всъщност, „Измамените” доста напомня друга история за смърт и група девойки – дебюта ви „Девственици-самоубийци” (1999).
- И аз имах същата асоциация. Съвсем наскоро получих мейл от Джефри Евгенидис, автора на романа „Девственици-самоубийци” – пише ми, че мечтае да гледа новия ми филм и усеща, че ще му хареса. За мен „Измамените” е някакво мрачно продължение на онзи отдавнашен сюжет. И Кирстен (Дънст)...
- С нея имате дълги отношения. Както и с Ел Фанинг.
- Те са не само прекрасни актриси, а и приятелки, чудесно намираме общ език. А какво би могло да е по-важно в професионалните отношения? Ел практически растеше пред очите ми, беше ми любопитно да следя промяната й. За първи път видях Кирстен като затворена жена, чиито желания са потиснати – преди това във филмите ми играеше нещо противоположно.
- А какво ще кажете за Колин Фарел и Никол Кидман? Снимате ги за първи път.
- Винаги ужасно съм харесвала Колин с неговия сериозен подход към работата. И харизмата му. Освен това, персонажът от книгата също е ирландец. У него има нещо интригуващо, мрачно, така контрастно на тези бледи девойки с бели рокли. Никол ми е симпатична от много години – тя е невероятна актриса със страхотно чувство за хумор. Трябваше ми тъкмо такава героиня – сексуална, очарователна, способна да укроти останалите млади жени. Кой друг би се справил с това?
- Освен актьорите, изключително важен герой във филма са пейзажите, потресаващо показани от оператора Филип льо Сурд.
- Той е истински художник, възхищавам му се. Природата на американския Юг открай време ми изглежда невероятно екзотична и привлекателна. Тя се различава от цялата останала Америка. Притежава нещо екстремно и пейзажите сякаш отразяват някакви скрити страни на човешката природа.
- Атмосферата във филма е почти приказна.
- Да, ние наричаме това южна готика. Преди не съм се обръщала към този жанр, макар винаги да ме е привличал. Искаше ми се да обезоръжа зрителя с красотата на деликатния женски свят, да очаровам с неговата фантазия, а после да нанеса удар, да добавя тъмни тонове - появяват се сцени, снимани на свещи, всеки ъгъл навява клаустрофобия... Чувстваш, че си попаднал в капана на този дом, както и героят на филма.
- Защо решихте да махнете чернокожата прислужница, така важна в оригиналния филм на Сийгъл?
- Робството е твърде сериозна тема. Към нея не трябва да се подхожда между другото и невнимателно. Все пак, филмът ми не е за това, а за съотношението мъж -жени, за баланса на властта между тях. Вижте какво, пред вас е моята персонална история. Примирете се с това.
- Историята е стара. Какво, според вас, я прави съвременна?
- Разговорът за потиснатостта и силата, за женското и мъжкото начало. В това отношение няма особени промени. Жените все така умеят да общуват една с друга без думи, само с погледи. Според мен, историята е универсална.
- Както и темата за Гражданската война?
- Войната за мен е просто обстоятелство, позволяващо да изтръгна героините от външния свят. Нищо повече.
- Музиката за филма отново е написана от групата на съпруга ви Томас Марс Phoenix. Не се ли бояхте, че в костюмен филм тя ще прозвучи като анахронизъм?
- Не, специално я обсъждахме, дълго работихме над звука. Музиката във филма е минималистична, много деликатна, практически не нарушава конструкцията му, а само подчертава настроението и духа. Това не е „Мария Антоанета”. Старах се да удържам реалистичния подход и да не разрушавам атмосферата с анахронизми.
- Да продължа със семейната тема – показвате ли филмите си на роднините? На брат си Роман, известен продуцент и режисьор? На баща си, Франсис Форд Копола?
- На Роман – задължително, още от сценария. Той много хареса филма! И татко беше ужасно мил, дотича да гледа филма на първата прожекция и дълго ме хвали. Благодаря им за подкрепата.
- А на Клинт Истууд показахте ли го?
- Не, но непременно ще го направя. Планираме показ на двете версии на „Измамените” една след друга в киното на Куентин Тарантино. Ще трябва да поканя Клинт.
Разговаря Антон Долин
Meduza, 18 юли 2017 г.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”