Петък, ранна утрин ( телевизия), брой 31 (3176), 22 септември 2017" /> Култура :: Наблюдатели :: Вежди Рашидов <br>в телевизионната изповедалня
Български  |  English

Вежди Рашидов
в телевизионната изповедалня

 
В „Нова тв“, след безсмислените стенд-ъп изпълнения на журналистическите персони пред указателни табели и затворени врати, са преминали в другата крайност – изчезването на журналиста от кадър. Всъщност, журналистите са изтрити и зад кадър. На тяхно място са поставени кукли на конци с прозвища – като Ива (Софиянска), Мон Дьо и техни подобия.
Предаването „Събуди се“ само за седмица преля от вкиснала изповедалност. Внезапно бившият министър на културата и настоящ председател на парламентарната комисия по култура и медии Вежди Рашидов изрече монолога си пред Мариян Станков-Мон Дьо в рубриката му в „Събуди се“. Очевидно Мариян Станков се идентифицира с Опра Уинфри, когато смята, че може да зададе всякакъв въпрос за секса на секссимволи, за личния живот на публичните личности. Само че гласът му изчезва, интонацията му спира криволиците си и монтажът прикрива безпомощността му да води разговор. Изчезнало е още нещо в записите на „Нова тв“ – паузата. Сякаш някой лепи думите като фаянсови плочки в някаква телевизионна баня. Думите на Рашидов са монтирани така, че да ни редактира спомена за какво му искаха оставката през 2016 г. (за другите искания не ставаше дума). И той пита: Спомняте ли си за к‘во ми викаха оставката?. И изброява – за Ларгото, за Квадрат 500. А това просто не е вярно.
В резултат на друга поредица от факти беше освободен през 2016 г. Владимир Руменов изрази несъгласието си с процеси в НХГ и Квадрат 500 в едно телевизионно предаване. (http://www.kultura.bg/bg/article/view/24990) В „Денят започва с култура“ Велислав Минеков заяви острата си позиция за Закона за културното наследство, а Вежди Рашидов отказа да се появи по хигиенни съображения. После тогавашният министър на културата и днешен председател на комисията предупреди в заплашително писмо до медията водещия на „Денят започва с култура“ Георги Ангелов да не иронизира държавата, защото е на същата ясла. И намеси „знанията си“ за дъщеря му. А след масовото недоволство от думите му и искането на оставката му, дълго даваше обяснения.
През 2017 г. Вежди Рашидов променя историята за какво му искаха оставката и „споделя“, че е казал на журналиста Георги Ангелов, който сега вече не води сутрешния блок на БНТ, (…) не иронизирай държавата си, без туй заплатата ти е на същата ясла. Работодател му е държавата. Той не може непрекъснато да плюе държавата. Мен, ако ме плюе мой помощник, ш‘е го изхвърла.
Онова, което Вежди Рашидов не е научил като политик с неговия 10-годишен стаж, е, че думите имат смисъл. Журналистите от обществената медия не са на никаква ясла. Още по-малко на същата като министрите и депутатите. БНТ е обществена, а не държавна медия. Георги Ангелов не е помощник на министъра на културата, нито на скулптура на държавата, а работата му е да задава въпроси. Може би, ако имаше професионални журналисти, те биха поискали оставката на председателя на парламентарната комисия по култура и медии за тези думи.
Предаванията на „Нова тв“ с нова опаковка, както ги рекламираха, за пореден път показват, че споделянето е превърнато в техника за пране на биографии. Лора Крумова в „Събуди се“ вече може да се титулува като официален биограф на семейство Живкови след поредното интервю с внуците на Тодор Живков. Евгения Живкова и дъщеря й Андрея гостуваха в „Събуди се“, за да нарисуват тяхната си картина за дядовия режим – добро образование, добро здравеопазване… (Същото образование, което позволява на Вежди Рашидов да изхвърля помощници, защото не различава общество от държава). 22-годишната правнучка на диктатора обясни, че в „другата картина“ се наблягало върху невъзможността българите да пътуват извън страната си, но тя вярвала, че и сега не всички могат да пътуват, защото нямат средства. По време на изобретяването на този носталгичен кич Лора Крумова се събуди и каза на събеседничката си, че е на 22 години и няма да й разказва и обратната страна на управлението на Тодор Живков. Защо ли обаче не я разказа на другите 22-годишни, които може би гледат предаването й? Разговорът все пак трябваше да е журналистически, а не сутрешна раздумка.
Но ако журналистите сами изоставят микрофоните си за сметка на превръщането на телевизията в изповедалня, то тогава е добре отново да повдигнем въпроса как трябва да се финансират обществените медии, за да не се заблуждават държавните чиновници, че журналистите са им помощници.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”