Български  |  English

Светлана Кармалита (1940 – 2017)

 
Светлана Игоревна Кармалита е руски сценарист. Родена е през 1940 в Киев. Баща й загива на фронта. По чудо спасила се с майка си от Бабий Яр, тя е възпитаница на театроведа Александър Боршчаковски, който е неин втори баща. С Алексей Герман (1938 - 2013) се среща през 1968 – първо е нахлуването на войските на Варшавския договор в Чехословакия, после – забраната на първия вариант на екранизацията по повестта на братя Стругацки „Трудно е да бъдеш Бог”. Когато разговаряхме в Ротердам през 2014 по повод показването на най-сетне готовия филм, завършен окончателно от нея и сина им след кончината на Герман, тя сподели: Запознахме се същия ден, когато нашите войски влязоха в Чехословакия. Това се случи в Писателския дом за творчество в Коктебел, в Крим. В него през лятото се събираше съветската писателска интелигенция. И вестта за нахлуването предизвика там невероятна паника и скръб. Всички възприехме това като голяма беда за Чехословакия, но още по-голяма - за Русия, поела по този път. Тоест, този акт за нас беше краят на всички надежди. Но, още не знаейки за случилото се, няколко часа преди това се запознах с Льоша. И, както става в баналните курортни романи – на плажа.
Светлана Кармалита е съсценарист само на „Хрустальов, колата” (1998) и „Трудно е да бъдеш Бог” (2013) на Герман, но е негова съпруга, сродна душа, съветник, майка на Алексей Герман-младши... Смятана е за половината от величието на Герман. За нея Алексей Юриевич неведнъж твърдеше: „Навярно нямаше да се справя с живота и киното без Света”. В последните години Кармалита бе главен редактор на студия Ленфильм.
Двамата с Герман са сценаристи на „Седни тук, Мишка” (1977) на Яков Базелян, „Торпедоносци” (1983) на Семьон Аранович, ”Живя смел капитан” (1985) на Рудолф Фрунтов, „Гибелта на Отрар” (1991) на Ардан Амиркулов, където също отстояват уникалния си хиперреалистичен поглед към войната.
Изключително важно е, че „Трудно е да бъдеш Бог“ бе показан в Ротердам, където е препълнено от радикални млади филми, а той, ветеранският, се оказа най-радикален от всички. Ако „Хрустальов, колата“ бе могъща полифонична гротеска, където Алексей Герман извади постсъветските фрустрации през вероломството на сталинизма, „Трудно е да бъдеш Бог” отива още по-надалеч в шоковия хиперреализъм и въвеждането на интегралния абсурд, артикулирайки настоящия хаос през живописен черно-бял разказ за страховита фантастична епоха. После филмът дойде и на София филм фест. Светлана Кармалита пристигна с него. Пак се видяхме – респектиращо интелигентна, остроумна и с неизменна цигара в ръка, тя разказваше увлекателно за филма, за Герман, за новия проект на Герман-младши... Работила е всеотдайно до последно.
Русия и киното изгубиха светъл талант.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”