Български  |  English

Боряна Матеева:

 

1. С какво ще запомните 2016?
Издаването най-после на мемоарите на Васил Гендов и Жана Гендова. Красивият том с уникални илюстрации и впечатляващи „бележки под линия” (респектиращ научен апарат, съставен от Петър Кържилов и Т. Дончева) е дело на славния екип на Българска национална филмотека. Епохален киноведски труд! Двете номинации на български филми за Европейските филмови награди. „Жажда” на Светла Цоцоркова, един от петте в категорията „Европейско откритие”, и късометражният „Падаща звезда” на Любомир Йончев ни поставят категорично на европейската кинокарта. Присъствието на „Сляпата Вайша” на Теодор Ушев в шортлиста за късометражните анимационни „Оскари” също е повод за радост (нищо, че филмът е продукция на Канадския филмов борд). Традиционно силният 12. Световен фестивал на анимационния филм във Варна, обърнат с лице към идващите генерации. Перфектно организираната „Златна роза” със смислените си пресконференции. На този фон негативно се усети отсъствието на „Златен ритон” 2016. Има толкова добри документални и анимационни филми, които се трупат. Но те пък, за компенсация, са оценени от доста чужди фестивали. Напуснаха ни колоси на световното кино: Вайда, Киаростами, Скола, Ривет, още Майкъл Чимино, Анджей Зулавски, Ектор Бабенко. И велики майстори на визията: Раул Кутар, Вилмош Зигмонд, Дъглас Слокъмб. Българското кино също осиротя - сбогувахме се с Никола Корабов, Искра Божинова, Никола Анастасов, Ани Бакалова, Надя Тодорова и толкова други...
 
2. Българският пълнометражен игрален филм (до 3 заглавия)?
 „Христо”, Слава”, Безбог”, Спомен за страха”.
 
3. Българският късометражен игрален филм (до 3 заглавия)?
На червено”, „Любов”, Добри”, Преди да заспя” на Николай Тодоров.
 
4. Чуждестранният филм (до 3 заглавия)?
Патерсън” на Джим Джармуш,Тони Ердман” на Марен Аде, Най-щастливият ден от живота на Оли Маки” на Юхо Куосманен.
 
5. Очертава ли се нова тенденция?
В българското кино се забелязва завръщане на нов етап към мрачно-апокалиптичните теми и визии от 90-те („Христо”, „Безбог”), което всъщност е неистов вик за събуждане на нравствеността.
 
6. Скандалът?
Ведомствените и вътрешноцехови конфликти, избухнали тук-там, могат да се изгладят лесно. Същинският, хроничният скандал обаче е спешната нужда от промени в Закона за филмовата индустрия. За тях всички в киното трябва неотстъпно и обединено да работим.


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”