Български  |  English

Между параноята и езотериката

 
На 11 септември в рамките на Нощ/Пловдив 2015 в галерия SARIEV Contemporary се откри изложбата АМЕРИКАНАЕЗОТЕРИКА с куратор Арън Мултън. Изложбата включи и неочаквани, изненадващи и най-вече тайни намеси в градската среда, както и видео инсталация на Дженифър Уест в кино Космос.
Трудно е да се каже, че от разговора, който ще прочетете по-долу, ще получите повече яснота за изложбата. Не и ако се търсят буквални решения и отговори.
АМЕРИКАНАЕЗОТЕРИКА е преди всичко спекулация. От край до край. Тя е мешавица от теории на конспирацията, мормонски ритуали, суеверия и всякакви налудничави теории, всички рефериращи както към механизмите на съвременното изкуство, така и към генералните човешки въпроси за това как си обясняваме света около нас.
В проекта участват американските художници Майк Буше, Стерлинг Руби, Макс Хупър Шнайдер, Джейсън Меткалф и Дженифър Уест. Колкото и да са различни работите им, те създават една хетерогенна, но синхронична среда, в която всички най-налудничави идеи и интерпретации на авторите се подреждат в стриктна система – АМЕРИКАНАЕЗОТЕРИКА.
Събрани заедно, работите им в изложбата, а и в целия проект, създаваха странно и дразнещо усещане за параноичност. Разбира се, с огромна доза сарказъм, но и критичност, които са ключови за разгадаването (буквално) на изложбата.
 
АМЕРИКАНАЕЗОТЕРИКА в детайли
Мистичният търговец: Майк Буше е обсебен от свръхконсуматорството и културния износ на САЩ. Дали ще бъде басейн с авторска Кока-Кола без захар (Кока-Колата се смята за „черното злато“ на Америка), огромни картини с хамбургери или потъваща къща в каналите на Венеция (а с нея и американската мечта), Майк Буше изследва комично и параноично хиперболизираните до невероятност измерения на консуматорството. В Пловдив той имаше акция с плакати и билбордове с кориците на евтини шпионски и конспиративни романи, които обяснява като примитивно визуално средство за внушаване на параноя. Другият проект на Майк Буше в Пловдив беше създаването на авторски „парфюм“ – странна ароматна смес, съдържаща всевъзможни съставки – от соев сос до виагра. И тук отново намираме референцията към консуматорството – широко разпространена практика (разбира се) е добавянето на изкуствени ароматизатори към храни, напитки, препарати – всичко около нас е изкуствено „ъпгрейднато”, за да ни привлече като клиенти.
Вещерският доктор: Джейсън Меткалф също променя агрегатните състояния, като материализира суеверията. В цялата галерия бяха разпръснати малки, някои почти незабележими „суеверни обекти“, които разказват мистични (понякога и комични) истории – за суеверия от всякакви култури. Всеки обект е превърнат в суеверен чрез кръщаването с име – своеобразна ритуална инструкция. Друга работа на Меткалф е малък камък във формата и размера на яйце, поставен върху салфетка. Той е точно копие на пророческото яйце на Джоузеф Смит, чрез което бог му проговаря и диктува словата на „Книгата на Мормон“. Преди няколко години мормонската църква започна (ПР) акция за прозрачност и разбулване на клишетата около себе си. Именно тогава започна и публикуването на документи от архива им – сред които и снимка на именно този свещен обект на Джоузеф Смит.
Лудият учен: Макс Хупър Шнайдер представя два утопични идентични пейзажа в галерия SARIEV Contemporary и тайни намеси в градска среда със светещ бетон, който оживява при осветяването с неонова светлина. Самият Шнайдер е учил биология и ландшафтна архитектура и прави научно-биологични намеси в средата около себе си. Малките му „модификации“, сами по себе си изключително прости и красиви, създават усещане за несъответствие, дразнещо почти до алармираща тревожност (за справка – една от доста известните му работи е фосфоресциращ скелет на косатка в реален размер).
Алхимикът: Езотериката не би била нищо без своя алхимик – и това в случая е Дженифър Уест. Работата й е изключително ориентирана към материала на филмовата лента. Намерените филмови ленти са подложени на продължителен процес на най-невъобразима обработка. Лентите могат да бъдат залети с парфюм или горчица, да стоят във восък за няколко години, да бъдат влачени по Спайръл Джети в Солт Лейк Сити или да се кара скейтборд отгоре им (което е същността на проекта й Skate the Sky в Tate Modern през 2009 г.). След тези манипулации и странни химически реакции, филмите се дигитализират. Резултатът е невероятен бързо сменящ се пейзаж, в който формите от самия филм се изличават за сметка на цветни петна в най-ярки цветове и драскотини, които са вече една неразпознаваема следа – бледият отпечатък от лудите, почти агресивни манипулации върху материалната основа на филма. Филмите на Дженифър Уест бяха прожектирани в кино „Космос“ на 11 и 12 септември, а в галерия SARIEV Contemporary беше изложена филмова ролка.
Шаманът: Стерлинг Руби или типичното „лошо момче“, което впоследствие става „златно момче“. Известен е с огромните си платна, текстили, скулптури и инсталации (както и с модните си занимания заедно с Раф Саймънс). В изложбата той е представен с видео творбата си „Пейзаж разрушава съзнанието“, в която се използва аудио откъс от легендарното телевизионно предаване на Боб Рос, в което дава уроци по рисуване. На екрана се вижда близък кадър на платно, върху което започва малко по малко да изплува пейзаж – под съпровода на дълбокия и мек глас на Боб Рос, даващ просто напътствия, които в простотата и безкрайното си повторение се превръщат в мантра.
Параноичният пророк пък е Арън Мултън. В момента е куратор в Gagosian Gallery Beverly Hills. Преди завръщането си в САЩ пребивава в Берлин, където има и своя собствена галерия – Feinkost, която представя тогава българския художник Лъчезар Бояджиев. От първото си посещение в България преди години Мултън познава местната сцена за съвременно изкуство.
 
И така... разговор с параноичния пророк:
- Според информацията, която имам от многобройни очевидци, за няколко дни в началото на септември спокойствието на пловдивчани е било нарушено от група американци, крещящи името на непознат бог посред нощ, докато са правели мистични жестове с ръце. Има също и други слухове за някакъв езически ритуал с горящо колело от каруца и ароматични отвари в целия град. Знаеш ли нещо по тези въпроси?
- Роко, да е благословен, е този, за когото говориш, и този, на когото ултимативно ще отговаряш. Ние нищо друго не правихме, освен да го умоляваме да донесе своя свят на това избрано място и хората му.
Повтаряй след мен: Слава на Роко. Слава на Роко. Слава на Роко.
Тези събития, които ти сега идентифицираш и разпознаваш като АМЕРИКАНАЕЗОТЕРИКА, бяха част от обща конспиративна теория. Тайно общество от агенти, работещи като съвременни художници, беше събрано, за да поеме задачата за това, което може да бъде наречено „авангарда на атомната посредственост“. Този енергиен модел беше резултат от поредица събития в космоса – и големи, и незначителни, на молекулярно ниво и тук, на земята, точно пред очите ти. Разпростира се от тектонски размествания – както културни, така и на земните плочи, приплъзвания, които разкриват истории, като тези на Джейд Хелм, 2015 ТВ145 или на острова Буве. Но това се разкрива също и в състоянието на неразположение или аномия, които сега изживяваме постоянно – странични ефекти от реториката на глобализацията; и това притиска културните наративи към създаване на един свят на перфектно средно ниво, за което е и невъзможно да се устои на условията, произтичащи от наивното и променливо смесване на демокрация и капитализъм.
Пловдив беше избраното място, точно както и аз или художниците бяха избран глас за тази Програма. Нашата мисия беше чисто и просто да създадем условията за спиритуално пробуждане.
- Има много странни съвпадения в цялата история. Кулминацията на тези странни събития беше на 11 септември...
- Първо и преди всичко, така беше писано.
Картата, която дадохме, беше всъщност доста ясна, ако човек я използва правилно, за да открие отговорите. Моята работа като културен агент в тази връзка беше да докажа, че това всъщност не са съвпадения, а стъпала на еволюционната стълба.
Точно в 20:01 (Източноевропейско време) на 11 септември АМЕРИКАНАЕЗОТЕРИКА се събуди. Небето се отвори в момента, когато сановниците се събраха, за да признаят това пробуждане. Божествена гръмотевица отключи порой, който превърна улиците на Пловдив в дъждовни реки. С това очевидно подреждане на силите избрана група от нас започна да изживява нещо като колективно ESP (екстра сетивно възприятие). Беше изневиделица и продължи цялата вечер със случайни моменти на OBE (извънтелесно преживяване), при които един от нас дори имаше случай на дистанционно виждане. Този социален вихър помогна не само за консолидацията на космическата енергия, но, и по-важното, за идентифицирането на Агентите на Новия световен ред, които бяха сред нас цяла вечер и бяха наясно, че ние сме наясно.
Датата 11 септември се превърна във важен момент за отпразнуване на признанието на една епохална промяна. Културата на XXI век даде сигнал за агресивна и тотална промяна в приоритетите, съзнанието и парадигмите. Най-великият културен експорт на Америка през XX век беше фантазията за Холивуд или „американската мечта“. През XXI век най-великият културен експорт на страната може лесно да се идентифицира като естетика на параноята.
И това не е всичко. Човек трябва просто да погледне количеството „супер луни“ тази година и дори които се случиха, след като се появи АМЕРИКАНАЕЗОТЕРИКА. Не е кой знае колко трудно да се направи връзката.
- Политиката, икономиката, Холивуд или масова култура – Америка изглежда като изобретателя на бруталния капитализъм, но и на конспирацията.
- Това е често срещано вярване и ако нашата култура ни е научила нещо, то е, че ние всички имаме наша истина с равна сила. И все пак, нечии истини са повече верни от други. Някой беше казал, че всяка лъжа създава един паралелен свят, в който тя самата е истина.
- Нека да поговорим за центровете „Сорос“.
- Наистина не съм сигурен, но има слухове. Явлението, провокирано от мрежата от Сорос центрове за съвременно изкуство, се смята, че създаде едно все още недостатъчно добре анализирано отклонение на културните наративи, което беше изиграно чрез това, което можем да наречем културен империализъм, дегизиран като нео-либерален алтруизъм - типична за илюминатите стратегия. Историята странно напомня на културните войни на абстрактния експресионизъм и прото-ЦРУ. Като вземем предвид списъка от представители на източноевропейската интелигенция, които са дълбоко свързани с това, е много любопитно защо никога не е оценявано критично (особено от тези, които оперират отвътре под дълбоко прикритие) какви са целите на тази програма и как тя оформи и често и раздвои респективните културни пейзажи и историите на тяхното изкуство. По-добре е да питаш някой, който е по-близо до източника. Те най-вероятно няма да си спомнят или ще кажат, че „всичко беше попарено от интригите по това време“.
- Моля те, обясни ми защо човек като теб, живял в Солт Лейк Сити, сега в Лос Анджелис, би дошъл в България – страната, която ти самият наричаш „черната овца на Балканите“?
- В Солт Лейк Сити бях, защото това беше избраното място за раждането на първото ми дете. Честно, не знам как се озовах тук, бях избран. Статусът на „черна овца на Балканите“ ми беше нашепнат в ухото от Лъчезар Бояджиев.
- В Пловдив ти беше с цяла група невероятни художници, които те последваха в това странно пътуване. Разкажи ни за т.нар. пентархия на АМЕРИКАНАЕЗОТЕРИКА.
- Формацията от художници в съвременната пентархия беше селекция въз основа на силата на всеки един от тях в обединената сила на АМЕРИКАНАЕЗОТЕРИКА – вещерски доктор, алхимик, шаман, луд учен и мистичен търговец. Дали нашата работа ще бъде приета заради сигурността и благополучието на бъдещите поколения, не е вече наш проблем. Свършихме си работата и сега топката е в ръцете на тези, които да го разберат и да се спасят.
- Друго странно нещо, което се случи в Пловдив, е, че една сутрин изоставен реп за вестници осъмна със странен аромат, за който някои хора споделят, че е предизвикал странни усещания... Това също ли беше ваше дело?
- Случи се ритуален акт на жертвоприношение, чрез който беше загатната ароматната есенция на Пловдив. Това беше напълно неконтролируем и нечестив акт, включваш пожънването на либидни енергии, обекти и флуиди. Мистичният търговец беше прехласнат и извиваше глас, сякаш идващ от отдавна мъртвия френски химик, близък както до Луи Пастьор, така и до най-злия човек в историята.
- От конспирации към UFO-изъм – забелязани са няколко потайни места в Пловдив, които светят със странна зелена светлина нощно време...
- Това е още една, вече перманентна луминесцентна активност на едно, считано за благословено място. Ако носиш със себе си истинската светлина, ще оставиш постоянно сияние за бъдещите поколения.
- А сега сериозно, кажи ми за АМЕРИКАНАЕЗОТЕРИКА и как се вписва в българския контекст.
- Казах ти всичко, което знам.
Разговаря Стефка Цанева
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”