Петък, ранна утрин ( телевизия), брой 25 (3082), 26 юни 2015" /> Култура :: Наблюдатели :: Стенещите телевизии
Български  |  English

Стенещите телевизии

 
Преходът беше изконсумиран като медиен сюжет и броим следващите 25 години. А телевизия „Планета“ има своите юбилеи, различни от „обществените“. Основният канал излъчи концерт по повод 25 години, откакто фабриката „Пайнер“ бълва своите звезди.
„Чалгата“ има особено място в телевизионното говорене – всички уж се гнусят от нея, всички я ненавиждат, но няма телевизия, която да не експлоатира образите от планетата на жените със силиконови мисли и мъжете, които перят ръце, когато искат да изразят мисълта си. Всички се изхранват от чалгата. Певиците рядко подпират брадичката си, за да анализират кахърното състояние на българската медийна среда. Но Нелина „споделя“: Докато попфолкът върви в крак с нуждите на хората, той ще бъде неговата музика. Това споделя Нелина в новия брой на “Звездно” и допълва, че наблюденията й, за съжаление, в последните години са, че срещу него се води масирана медийна война. Де да имаше война... Попфолк музиката може би щеше да остане в кръчмите, ако „интелектуалците“ и „експертите“ в телевизията не бяха я наложили. Кеворк Кеворкян тръгна със „Сигнал+“, директор в БНТ продуцираше класация за попфолк през 90-те. Днес продуцентите от „Междинна станция“ са забравили шегичките си със Сашка Васева и печелят от „позиционирането“ на личности в предаването „Папараци“, за които иначе никой няма да говори. За разлика от клиповете по „Планета“, „Папараци“ работи с един видеоефект и операторите сякаш знаят само как да разфокусират.
Телевизия „Планета“ създава еднодневки, частните национални телевизии ги превръщат в звезди. „Пайнер” дава матриците на дантелени, сатенени, дънкови или кожени гърли, а „Нова тв“, bTV и ТВ7 пълнят програмите си със страстите им. Без „Папараци“, „ВИП Брадър“, предиобедните блокове и дори новините, без разсичащия иначе всяка пошлост Мартин Карбовски, който мърка пред поредната пайнер-лъвица, убеждавайки ни, че тя е различна, без интелектуалната погнуса като поза на Кристина Патрашкова, „Планета“ щеше да е музикален канал, гледан от голяма аудитория. Но нямаше да се превърне в норма за единствената представа за емоционално преживяване.
Това е виртуална общност, която говори с излишество от смилаеми метафори, като разкъсани перли, кървящи ябълки, трошащи се на забавен каданс гипсови скулптури, бели гургулици или ястреби върху изящни бицепси. „Болката“ винаги е снимана на фона на олющени сгради, помещения с трептящо осветление и сълзи, раздиращи фаянсови плочки. „Силата на любовта“ винаги е изобразявана чрез високи скорости (даже магистралите са без дупки), чрез веещи се коси насред имитации на замъци или шикозни маси, върху които можеш да търкаляш заголената си страст…
Това не е просто масова култура, а единствената форма на култура в някои части на България. Защото никой друг не предлага алтернативна телевизия.
Това са и единствените телевизии, в които можем да говорим за сюжети, за декори, за операторска работа, за режисура, за музика, за осветление и специални ефекти, за монтаж. Конфликтите са измислени, драмите – бутафорни, но някой поне се преструва, че мисли за визия.
В „Планета“, „Планета HD“ и „ФенТВ“ гледаме евтини копия на идеи от клипове на световни музикални канали или титанични кадри, в които чрез два камшика, долен ракурс, жартиери и един вентилатор ти предават как кънти стенанието в душата на певицата, която някой си представя като стая с три стени. Всъщност, колкото и добър режисьор да си, ако в текстовете кулминацията е заключена в римата „Ти си моя скорпион, моя първи милион“, трудно можеш да измислиш друг сюжет, освен самоопипваща се в ритъма на музиката девойка, мъж със златиста камуфлажна роба и хотелско обзавеждане. Но в част от новите касови сериали еротиката е снимана по същия начин. „ФенТВ“ са усъвършенствали снимането на певици на блубокс, както се снимаха първите хитове на Ивана и Глория. В „Планета“ оператори и режисьори сякаш са преминали следващия кратък курс на обучение как се снимат еротични сцени. Там има завръзка, кулминация, развръзка, макар че можеш да смениш само главите на певиците, движенията са едни и същи. Даже понякога има самоирония. Баш Цветелина Янева и 100 кила правят клип, който започва така: „Този музикален видео клип има за цел да осмее модерните зависимости на обществото!“ А пък ако не разберат иронията, поне една дузина момичета това лято ще носят буквални златисти одежди.
Ако другите телевизии усвоят визуалния език и платят за сценарии на предаванията си, „Планета“ ще е само един от многото канали. А ако някоя телевизия започне да показва и идеи, а не само партийни стенания, може би ще залезе и чалгата като индустрия.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”