От пръв поглед ( кино), брой 11 (3068), 20 март 2015" /> Култура :: Наблюдатели :: Вкочаняваща мощ
Български  |  English

Вкочаняваща мощ

 
„Левиатан“ (Левиафан), 2014, Русия, 140 минути, режисьор – Андрей Звягинцев, продуценти: Александър Роднянски, Сергей Мелкумов; сценарий: Олег Негин, Андрей Звягинцев; оператор Михаил Кричман, музика Филип Глас, в ролите: Алексей Серебряков, Елена Лядова, Владимир Вдовиченков, Анна Уколова, Роман Мадянов, Алексей Розин, Сергей Похадев.
Награди и номинации: за сценарий от Кан, за чуждестранен филм от Мюнхен, за оператор от Севиля, „Златен глобус“ за чуждоезичен филм, номинация за „Оскар“ за чуждоезичен филм и др.
Още прожекции на 19. София Филм Фест: 22 март в EuroCinema, 26 в „Одеон”, 29 в Културен център G8.
 
Когато на миналогодишния София Филм Фест разговарях с Александър Роднянски, един от продуцентите на филма, той сподели: „Горд съм, че работя със Звягинцев. Той е изключителен и безусловно се развива. Новият му филм „Левиатан“ е още по-хубав от „Елена“ (вж. „Култура, бр. 12 от 2014). Колкото и да ценя и двамата, останах скептична. В Кан „Левиатан” избухна като бомба. Получи награда за сценарий. И започна трънливият му път към руския екран. Междувременно там приеха закон срещу псувните в киното и се наложи да се ампутира важна част от харизмата на героите и самия филм – словесното безобразничене. Преди да излезе по кината в Русия на 5 февруари, „Левиатан” бе пуснат в интернет. И се превърна в най-грандиозния кинематографичен скандал в Русия, надминал дори онзи с „Товар 200” на Алексей Балабанов. Защото филмът на Звягинцев бърка право в днешната руска безпризорност. И, вдъхновен от американска трагедия, изважда апокалиптични внушения не само за руската действителност, а и за човека изобщо. Пак през библията, както е обикновено при Звягинцев. Но тук разказва трагедията на бедния Николай (Алексей Серебряков) през сюжета за Йов и чудовището Левиатан - олицетворение на безпощадния сатанински хаос.
Пронизващата симфонична музика на Филип Глас. Първият кадър е вълни, разбиващи се о скалист бряг. Следват още 13, които ни въвеждат в мястото на историята – от Баренцово морето, през корабни скелети, пущинаци до двуетажна къща на брега. Изведнъж усещаш, че музиката е изчезнала – тишина, раздирана от далечен кучешки лай. Стъмва се. В къщата светва лампа. Мяркат се хора. Николай излиза, пали колата, поема, зазвучава музика-стенание. На гарата посреща Дмитрий (Владимир Вдовиченков) – приятел от казармата и днешен московски адвокат. Николай го е извикал, за да му помогне да се отърве от агресията на кмета Шелевят (Роман Мадянов), хвърлил око на къщата му. У дома са младата му съпруга Лиля (Елена Лядова) и сина от предишен брак Рома (Сергей Походаев), който я ненавижда. А Николай я обича. А тя му изневерява с Дмитрий. А Дмитрий заплашва с компромати вечно пияния кмет. А онзи му устройва побой и го прокужда. А, след като Лиля взема съдбовно решение, Николай е обвинен, тикнат в затвора и всичко му е отнето. А на финала...
Сред псувни, цигари и водка, героите разговарят, блуждаят, стрелят, беснеят... Затънтеното селище е обиталище на пустота, омраза, корупция, страх. Земетръсен абсурд – от власт до жертва. Нито дума за Путин – само портретът му виси в кабинета на кмета. „Левиатан” оголено и безпощадно артикулира безсмислието с вцепеняващ мащаб – от делничните обругавания до едрите метафори. Събирайки ги в мощна смесица от битие, църква и безверие, Звягинцев изгражда присъщото за киното му метафизично напрежение, но още по-изопващо. Актьорите са вълшебни, визията на Михаил Кричман - умопомрачителна. „Левиатан” е многопластово и безкомпромисно кино. Но, за разлика от „Завръщане”, „Изгнание” и „Елена”, публицистичният му патос е в повече.
Връзката на „Левиатан” с „Елена” е не само Елена Лядова, а и социалната непримиримост. Но ако там властва психологията в разгръщането на образи и ситуации, тук се чувства известна преднамереност. Вкочаняващо величествен е „Левиатан”, но предпочитам пронизващата простота на „Елена”.
още от автора


Шоковата терапия Левиатан
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”