Вуду ритуали и облак в клетка
Първият испански фотограф, член на престижната агенция за репортажна фотография „Магнум” - Кристина Гарсия Родеро, и испанският „Магрит във фотографията” – Чема Мадос, представиха свои работи, придружени с подробни разяснения за принципите на своето творчество, пред българската публика.
Това стана на 24 септември в една от залите на Националната художествена галерия. Срещата се осъществи в рамките на изложбата в НХГ „Човекът и неговите състояния” като част от Първия международен фестивал „Фотофабрика”, благодарение на партньорството с НБУ, Столична община, УниКредит Булбанк и Институт “Отворено общество”.
Кристина Гарсия Родеро представи най-добрите си работи от близо 43 години професионално занимание с фотография. Те бяха обединени в няколко цикъла. В първия, наречен ”Скритата Испания”, тя показа различни традиции и религиозни обреди от малкия испански град. По този проект Родеро разказа, че е работила 15 години, като само за първата имала отпусната стипендия, а за останалите се самофинансирала, давайки си сметка колко важни са обичаите и традициите за идентичността на испанския народ. Фотографката подчерта, че документираните от нея епизоди са нещо различно от разгърналия се по-късно в Испания туризъм. Втората серия фотографии, показана в НХГ, бе посветена на различни ритуали в Хаити. Провокирана от особените физически състояния, в които изпада човек по време на различните религиозни и вуду практики, Родеро започва трети проект, в който обект на специален неин интерес е тялото. От този проект фотографката показа на българската публика и няколко репортажни снимки от еротични фестивали.
Работите на Чема Мадос пък показаха съвсем различно отношение към фотографията. При неговите снимки, както се видя, най-важно е онова, което не се вижда. Ето защо, както обясни домакинята на срещата Еми Барух, работите на Чема Мадос са най-коментираните фотографии сред философите... Новата реалност, която Мадос създава със заобикалящите ни в ежедневието предмети, предизвиква зрителя да довърши композицията по свой си начин. И тук Мадос разказа какво са му споделяли зрители, гледали една и съща негова снимка: фотография с маса с инструменти, сред които са поставени сърп и чук, от полякиня, чиито родители са били арестувани от руски комунисти, се възприема като маса с уреди за изтезания, а за жена от Куба тя представлява нагледно обяснение за това, че комунизмът се заражда именно там, където работническата класа е най-силна. След двучасовата презентация на двамата фотографи не остана време за въпроси. Така остава въпросът - а какво се заражда на място, където най-бурно ръкопляскат на снимка облак в клетка?
Коментари от читатели
Добавяне на коментар