От пръв поглед ( кино), брой 18 (3032), 16 май 2014" /> Култура :: Наблюдатели :: Румънски трус
Български  |  English

Румънски трус

 

„Позиция на дете“ (Pozitia copilului), 2013, Румъния, 112 минути, режисьор Калин Петер Нетцер, продуценти: Калин Петер Нетцер, Ада Соломон; сценарий: Разван Радулеску, Калин Петер Нетцер; оператор Андрей Бутика, в ролите - Луминита Георгиу, Богдан Думитраке, Флорин Замфиреску, Наташа Рааб, Илинка Гоя, Влад Иванов, Мими Бранеску.
Награди: „Златна мечка“ от Берлинале’13, Наградата на ФИПРЕССИ Европейски филмови награди, „Телиа” от Стокхолм.
Показан на 18. София Филм Фест
 
Филм с влудяваща сеизмична сила. Изпуснах го на „Любовта е лудост”, но все пак го „улових” в Дома на киното.
И в „Позиция на дете”, както в „Медал за храброст” (вж. „Култура“, бр. 11 от 2010), Калин Петер Нетцер се занимава със съвременна семейна дисхармония, вкопчен в главния си персонаж. Но, за разлика от него, на фокус е не пресиран пенсионер, чийто син е лекар в Канада, а отраканата архитектка Корнелия (Луминита Георгиу), чиято рожба Барбу на около 30 (Богдан Думитраке) отказва да бъде „мамино синче“. И има защо – любовта й е душна. Интелигентна, светска и властна, Корнелия води за носа всички – от съпруга си до приятелките. И отказва да се примири с факта, че синът й се еманципира. И дълбоко страда, че се дърпа грубиянски от нея. Пък той, безпътният глезан, се е влюбил в обикновената Кармен (Илинка Гоя) и не иска да му се бъркат. И единственото, което може, е да яхне скъпата си кола и да полети към любимата...
Но, както слуша Доницети и Пучини на концерт, стабилният комфорт на Корнелия се срива – Барбу е прегазил 14-годишно момченце на магистрала. То, селянче, е пресичало неправилно, разбира се, но скоростта също е била зверска. И се започва титаничната майчина битка за избягването на затвора. Но се оказва, че с пари не може да се изкупи родителската неутешимост на загиналото дете. И богатството се превръща в дамга. И мъжко ръкостискане те стиска за гърлото.
През майчината активност, синовната инфантилност, бащината аморфност, достойнството на горките селски хора, корупцията и институционалната напразност, „Позиция на дете” извайва отблъскваща картина на румънското общество. Прочее, то прилича досущ на нашето. И не само. Разгърната с внимателен автентизъм и решителен психологизъм, социалната драма с минималистичен сюжет заорава в измеренията на трагедията. И постига универсален трус за душата. Непренебрежимо е присъствието на фирмения драматург на новото румънско кино Разван Радулеску, но и Калин Петер Нетцер е талантлив режисьор – доказва го за трети път, а този филм надвишава предишните.
Следиш вцепенено всеки детайл от парещата атмосфера и баталията на Корнелия – ръчната камера не пропуска и премигване от изпълнението на Луминита Георгиу, което надхвърля пределите на актьорството. И останалите изпълнители са добри, но тя е епицентърът.
„Позиция на дете” е възможно най-адекватното заглавие – препраща и към утробната зависимост на Барбу, и към прекъснатия живот на жертвата.
Безкомпромисен филм. От най-добрите румънски, които съм гледала. Свидетелство е, че киното на северната ни съседка продължава победния си ход, колкото на моменти да изглежда поуморено и тавтологично.
Дано „Позиция на дете” все пак излезе на екран и у нас.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”