Бягане на къси разстояния
За пръв път в рамките на деветото издание на Международния фестивал за студентско кино „Ранно пиле“ се проведе и форум „Хонорис Кауза“, който има за цел да представи вътрешната продукция на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. Тя се състои от всички упражнения и курсови задачи на студентите от екранния факултет, направени в рамките на изминалата година. За съжаление, игралните и документалните филми се брояха на пръсти. В програмата преобладаваха операторските упражнения, както и конкретни режисьорски задачи като интерпретация на диалог от филма на Борислав Шаралиев „Всичко е любов“. Към задачата на студентите по режисура за създаването на късометражен игрален филм във ІІ курс е прибавено условието разказът да съдържа елемент на съспенс. В този смисъл, студентите нямат пълната свобода да направят историята, която биха искали.
По традиция обаче от НАТФИЗ излизат много добри оператори - силно впечатление направи един цял операторски клас начело с Лора Мушева, Бисер Джонев, Константин Антонов и Виктор Роев. Откроиха се няколко имена и сред режисьорите. Например, в „Упражнения за разговор” Камен Коларов се занимава с връзките деца-родители, подобно на „Посредникът” и „Подслон” на Драгомир Шолев, а Георги Димитров е решил своя късометражен филм „7 лева Less” в Гай Ричи-стилистика. При игралните филми на студентите се усеща вторичност, липсват собствените теми. В този смисъл най-ярко се открои оригиналният разказ на „Драсканица”, третиращ темата за детското въображение, което съвсем невинаги се побира във възпитателните рамки на възрастните.
По-задълбочени като търсения ми се сториха документалните наблюдения на студентите по режисура, създадени под ръководството на проф. Светослав Овчаров. Отличен бе поетичният разказ за скромния улов на група рибари в „Утро” на Тодор Димитров. Освен него, силно впечатление направи Боя Харизанова с „Очакване” - кратък разказ за появата на бял свят на едно бебе, напомнящ за документалния подход на Хелена Тршестикова. Очарователен е и другият й филм „Среща”, където малко по-постановъчно се проследяват приготовленията на възрастна жена за посещението на гроба на покойния й съпруг, а гробището се оказва точно под балкона й. В „Дом” Ася Атанасова избира широко третираната тема за бездомниците, но демонстрира умение за боравене с материала при изграждането на документалния разказ.
Струва ми се, че при повече свобода във формулировката на конкретните учебни задачи, би се отприщила и свобода в търсенията на студентите, като така би могло да се очаква и оригиналност при разработката им.
Катерина Ламбринова
Форум Хонорис кауза 2013
Жури в състав: Василена Горанова (оператор), Свилен Димитров (аниматор) и Катерина Ламбринова (кинокритик) реши:
Най-добър игрален филм - „Упражнения за разговор”, реж. Камен Коларов;
Най-добър документален филм – „Утро”, реж. Тодор Димитров;
Най-добър сценарий – Александра Генова и Любомир Печев за „Драсканица”, реж. Любомир Печев;
Най-добър режисьор – Камен Коларов за „Упражнения за разговор”;
Най-добър оператор – Лора Мушева за всички показани упражнения;
Най-добър монтаж – Раймонд Георгиев за „Очакване”, реж. Боя Харизанова, мишунг Петър Владимиров;
Награда на публиката – „Упражнения за разговор”.
Коментари от читатели
Добавяне на коментар