От пръв поглед ( кино), брой 34 (2961), 12 октомври 2012" /> Култура :: Наблюдатели :: Четиримата търсачи и Хелзинки
Български  |  English

Четиримата търсачи и Хелзинки

 
„Правилата на ергенския живот”, 2011, документален, Финландия/ България/Норвегия, 75 минути, сценарист и режисьор Тонислав Христов, продуценти: Карле Ахо, Кай Нордберг, Мартичка Божилова; оператор Петер Флинкенберг, музика Петър Дундаков, в ролите: Зоран Атанасов, Радост Димова, Християн Димов, Тонислав Христов, Кирил Йовчев и др.
Награди: на БНТ за документален филм, определен от публиката от 15. МСФФ
Премиера в България: 28.09.2012
Разпространител: Sofia Independent Film Fest/Making Movies Oy.
 
 
Ето шанс да се посмеете. Не на пошли тв-шеги и риалита, а на реални мъжки перипетии, представени като „романтичен документален филм”, според титрите. Находчива е идеята да се проследят в продължение на година любовно-съпружеските провали и надежди на четирима приятели към 30-те (българи и македонец) в Хелзинки, а сред тях и самият Тонислав Христов. Манталитетното адаптиране на балканците-щураци към външно подредения северен живот е показано през изпълнението на целенасочена стратегия за промяна.
Менделсон и покруса, стереотип и празнота, епилация и запознанства, фитнес и еротика, креативност и инфантилизъм, женски претенции и мъжки сантименти се редуват като съспенс на стремежа към топлота. Филмът е конструиран като шарено документално-игрално пътешествие на четиримата търсачи на емоции. И, макар да разказва за емигранти-страдалци, излъчва позитивизъм. А завладяващата музика на Петър Дундаков наслагва чувственост в скандинавската урбанистична суматоха. И все пак, филмът ми стои въздълъг. На моменти – и тавтологичен.
Умение да изважда дълбочина от интимното наблюдение и усет към „режисирана” спонтанност Тонислав Христов показа още в дипломната си работа от Филмовата академия в Хелзинки „Семейство” (2007). Там, през собствените си родители, брат, баба и дядо във Враца, артикулира искрено, лежерно и точно колизиите на прехода – от безнадеждността до несекващата борбеност. С продуцирането на онзи скромен „семеен” филм, също решен в риалити-стил, Мартичка Божилова за пореден път показа безпогрешния си кинематографичен нюх. И с европейската копродукция „Правилата на ергенския живот”, след Андрей Паунов, Борис Десподов и Йордан Тодоров, Тонислав Христов е вече част от мощната стратегия на компанията „Агитпроп” да изведе документалното ни кино в световния фокус, експериментирайки с нестандартната интерпретация на българските проблеми.
Във Финландия филмът е хит. Но той като че ли е нарочно адресиран към тамошната публика – тъй като е отдавна в Хелзинки, Тонислав Христов предлага и атрактивна гледна точка към колорита на местното живеене. Не знам дали чувството за хумор в „Правилата на ергенския живот” би грабнало българската мол-публика и за колко време ще остане на екран, но опитът си струва. Пък и филмът е примамлив като повод за оглеждане на собствените ни провали и копнежи, та дори отдавна да сме превалили 30-те.
още от автора


2 - 14.10.2012 09:35
От: Юлия Върбанова
Филмът е показан през 2007 год. на фестивала "Златен ритон" в Пловдив.
1 - 11.10.2012 16:59

"Perhe" (2009)
От: Eвгени Илиев
Филмът "Семейство" на Тонислав Христов е от 2009 година, а не от 2007.
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”