Петък, ранна утрин ( телевизия), брой 19 (2946), 18 май 2012" /> Култура :: Наблюдатели :: Боклуци вън, боклуци вътре
Български  |  English

Боклуци вън, боклуци вътре

 
Инициативата на bTV „Да изчистим България за един ден“ бе достатъчно разгласена, затова може да й дадем името медийно събитие. Именно медийно: от медията дотам се увлякоха в пропагандата, че беше ясно – в мероприятието ще се включат не само граждани, но и политици. Нещо повече – предимно политици: доста от тях видяхме как с шапки и рекламни фланелки събират боклуци. Защото – след като са вътре, няма как да не ги хванат камерите, да не им поднесат микрофони, да не ги видят в ролята им на хигиенисти… Лицата на телевизията също играха играта – разпръснати по кажи-речи всички части на България, те примерно се отчитаха кой какво е събрал, къде го е струпал и т.н. Същински сливи за смет – който покаже повече обран боклук, той ще получи повече ефирно време. Социалистическото – ах, пардон! – медийното съревнование след това беше и докладвано както си се полага; изобщо, истински съботник в действие, само дето ролята на квартални отговорници се играеш от тв репортерите.
Цялата тази суматоха нямаше как да не извика и реакции на несъгласие, като една от най-силните беше изложена в блога § 22 на Христо Панев. В него той публикува текст със заглавие: „Защо няма да чистя България за един ден“, където в общи линии възраженията му са следните: 1). „нямам никакво намерение да участвам в рекламни кампании, представени под формата на ленински съботници“, тоест, ленинският съботник като корпоративна хитрост; 2). „не съм я цапал аз“, тоест, всеки да си върши своята работа, а не гражданите да помитат след немарливия безхаберник; 3). „вече съм платил някой друг да изчисти“, тоест, шефовете на почистващите фирми са милионери, а отново мръсно – защо?; 4). „мотото на кампанията е безумно“, тоест, да се обявява чистотата за модерна е пълна глупост, тя е здравословна, но модерна?!... Странно…
Всъщност, тук се сблъскват две гледни точки на присъствие в света, едната от която е активистка, кампанийна и демонстративна, а другата – скептична, перманентна и съвестна. За активизма е характерно, че не му е достатъчен собствения активизъм, той настоява всички да са активни – когато се скача на батут, трябва всички да скачат, когато се слагат лентички за българските медици, трябва всички да сложат, когато се почиства България за ден, трябва всички да почистват… А този един ден сочи кампанийността на цялата случка – излез през този ден да чистиш, пък през останалото време прави каквото знаеш. Прилича малко на мъж, който непрестанно ругае жена си, но като дойде 8 март, й подарява огромен букет с червени рози. Демонстративността е още по-прозрачна – от bTV не зададоха въпроса колко човека са излезли да чистят, защото има шанс да ги покажат на екран, но – убеден съм, хич не са малко. Ето защо инициативи от подобен род са, според мен, само извинение за мърлящината ни през другото време от годината, което именно възмущава блог § 22. Оттук и неговият скепсис: вместо да сме перманентно съвестни, ние сме епизодично парадиращи. Впрочем, той е и прав за лозунга: защо телевизията не тръгна с друг призив – „Да си отговорен е модерно“, може повече да хване дикиш и да свърши доста по-солидна работа по превъзпитание на нацията…
Едно възражение, обаче, липсва сред по-горе изброените 4: хигиената не е само външна, физическа, тя е и вътрешна, душевна и духовна. В този смисъл, кампанията на bTV е чисто лицемерие: няма друга телевизия в страната, която толкова много да замърсява духа на нацията. Стига само да спомена концерта на звездите на телевизия „Планета“, който първата българска частна телевизия регулярно и без свян излъчва всеки път на Нова година. Така че, нейната инициатива „Да изчистим България за един ден“ може да отнесе към себе си и да заяви: „Да изчистим ефира на bTV (от простотии поне) за един ден!“. Ако го стори, може би чак тогава ще повярваме в чистотата на желанията й, неподправеността на намеренията й, искреността на чувствата й и загрижеността й за хигиената в българската държава и на българския гражданин. Защото, ако в телевизията още не са разбрали, време е да го сторят: боклук прави този, на когото душата е сметище, а телевизиите доста помагат това сметище никога да не изчезва…
И bTV включително!..
 
още от автора


1 - 19.05.2012 11:02

Добре забравените Ленински съботници!
От: Valcko Velikov
Напълно споделям Вашето мнение,оценка и критика!С УВАЖЕНИЕ!
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”