Български  |  English

Номинации и награди

 

 
Аскеер 2012: номинации за драматургия
 
По традиция от вече осем години, откакто бе създадена категорията „Съвременна българска драматургия”, първите номинации за наградите „Аскеер” са тези за нови български пиеси. Тази година имащите право да се състезават за „Аскеер 2012” в категорията бяха рекордно много – 22 текста. Това са драматургични творби, които са имали своята премиера на професионална сцена (у нас или в чужбина) след предишната номинация.
Какви са тези пиеси, пиеси ли са част от тях, какво обяснява нарастващия им брой, имаме ли основания да отбележим някакви тенденции, които да се определят от състезаващите се текстове – това са само част от въпросите, които се нуждаят от анализ, от внимателно вглеждане/прочитане на литературните им постижения (където има такива). Но не тук или поне не сега му е мястото за това. Само ще отбележа, че количеството на текстове може да се обясни с много по-широкото участие на частни формации и инициативи в театралния ни процес; че отново, наред с много добри, имаме и недопустимо слаби текстове; че не може да не впечатлява и да не радва нарасналият брой на млади автори; че се разширяват тематичните и стиловите полета на драматургията ни; че, наред с класическия по форма блестящ триптих на Константин Илиев, впечатлява и магнетичният, метафоричен текст „Завръщане във Витенберг”; и т.н.
Не може журито, излъчило номинираните текстове, да не си е дало сметка за тези неща. Разпиляването на гласовете, отдадени за някои от разглежданите пиеси („твояЗАвинаги” от Мария Станкова, „Праехидно” от Здрава Каменова и Гергана Димитрова, „Гарфънкъл търси Саймън” от Здрава Каменова и Калин Ангелов, „Правилата на играта” от Стефан Прохоров, „Ела, легни върху мен” от Силвия Чолева и Снежина Петрова и други), доведе до отпадането им от втория етап на състезанието.
И така, по азбучен ред на имената на авторите, номинациите за „Аскеер 2012” в категория «Съвременна българска драматургия» са:
1. „Ковачи” от Алек Попов (Университетски театър на НБУ, постановка Възкресия Вихърова);
2. „Завръщане във Витенберг” от Георги Тенев и Иван Добчев (Театрална работилница „Сфумато”, постановка Иван Добчев);
3. „Златните мостове и Секвоя” (театрален триптих) от Константин Илиев (Малък градски театър „Зад канала”, постановка Бина Харалампиева).
Никола Вандов
 
Руските кинонагради Ника 2012
 На 8 април в московската концертна зала „Муслим Магомаев” в „Крокус Сити Хол” бяха връчени годишните награди „Ника” на Руската академия за кинематографични изкуства.
 
За филм – „Имало едно време една жена” на Андрей Смирнов
За режисьор - Андрей Звягинцев за „Елена”
За сценарий – Андрей Смирнов за„Имало едно време една жена”
За главна мъжка роля – Сергей Гармаш в „Домът”
За главна женска роля: Даря Екамасова в „Имало едно време една жена” и Надежда Маркина в „Елена”
За поддържаща мъжка роля - Роман Мадянов в „Имало едно време една жена”
За поддържаща женска роля - Елена Лядова в „Елена”
За оператор – Михаил Кричман за „Елена”
За неигрален филм – „Книга за Тундрата. Повест за Вуквукае – малкия камък” на Алексей Вахрушев
За саундтрак – Леонид Десятников за „Мишена”
За звуков дизайн – „Висоцки. Благодаря, че съм жив”
За художник - Владимир Гудилин за „Имало едно време една жена”
За костюми - Людмила Гаинцева за „Имало едно време една жена”
„Чест и достойнство” - Олег Басилашвили.
К
 


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”