Български  |  English

Д-р Гатев в галерия „Академия”..!?

 

Д-р Галентин Гатев, Чуваш това, което виждаш. Картините се поставят върху стените, изложба в галерия „Академия”, 2-7 април 2012
Изпитание за Гатев или за институцията? Авторът монтира текст върху стената, с който настоява за това, че „ Картините се поставят върху стените”. Зад тази очевидна баналност стои скрита енергия на постструктуралистки патос. Енергията на аналитично-ироничен скепсис по отношение на всяка установена конвенция, авторитет и институционалност.
Точно тук, в Академията, където повече от 100 години се води обучение за това как се правят картини, какво е живопис и изкуство, някой с императивен тон напомня къде трябва да стоят картините. Тези, които са убедени, че картините се поставят по стените, ще са разочаровани. Изложбата е за другите, които са се усъмнили в това. Те са малко и за тях въпросът може да бъде академичен.
Д-р Гатев ни вкарва в този абсурд. Аз също бях режисиран в ролята на куратор – с биографията на живописец, секретар на секция „Живопис” в СБХ и на професор в НХА. Приех поканата на Гатев – „да изтанцуваме това танго”, макар да знаех, че стъпките не са две напред и една назад. Приех, защото нямам лошо самочувствие и моят скепсис и съмнение по отношение на смислите не ме обърква до степен да се откажа да ги търся.
Каква е тази изложба?! Какъв е този автор? За тези, които „следиха текста” през последните 20 години – д-р Гатев, по професия дерматовенеролог, е от онези неоавангардни артисти от времето на посткомунистическите години, които предложиха нов режим на производство на изкуство. Подринаха традиционната конвенция за легитимни изобразителни езици, като въведоха спекулативни, манипулативни, концептуализирани интерпретации на заемки от социалната и културна действителност. Гатев е автор с интригуваща „неодадаистична игрова стратегия”, с тънко наблюдение, критична рефлексия, с въображение за изграждане на парадоксална ситуация, в която зрителят е „завъртян” в сложни и противоречиви смислови връзки.
Видеоинсталацията „Чуваш това, което виждаш”, монтирана върху стъклената врата на галерията, разкрива парадокса на обозначителен текст. На мястото, където бе изписано „галерия Академия”, се прожектира светещ надпис „Клиника Очи-уши”. Енергията на тази работа се усилва многократно от експонирането в конкретната среда и контекст.
Център на цялата експозиция е текстовата инсталация „Картините се поставят върху стените”. Тази работа, в духа на Косут, Бери и Бен Вутие, както и рисунките, фотографиите и обектите, проблематизират конфронтацията кавалетно / концептуално. Авторът се позиционира между двете с тънко ироничен коментар върху рецидива на кавалетизацията и симулациите на концептуалните хрумки. Работите полемизират бутафорията, подмяната на смисъла и значенията, художествената непълноценност на артистичните артикулации в съвременния културен контекст.
С добре рамкирани и предложени произведения, Гатев поглежда със самоирония на представителна част от своето творчество, като го кавалетизира. Както авторът декларира: „Аз – маргиналът, се усещам принуден да се ангажирам с фалшива самоидентификация, за да мога да кажа: Искам да се освободя от нарицателната кавалетност, искам да се предпазя от нарицателната съвременност”.
Откривайки проблемни въпроси във вътрешния дискурс на съвременното изкуство, проектът на д-р Гатев застава провокативно и актуално в контекста на институцията Национална художествена академия.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”