Български  |  English

Чакай! Наслади се!

 
Калия Калъчева, Чакай!, галерия „Ракурси”, 5-17 април 2012.
След като през миналата година Калия Калъчева (р. 1986) завърши магистърска степен по живопис в НХА, организира самостоятелна изложба в галерия „София Прес”, получи наградата за живопис на името на Едмонд Демирджиян и участва в няколко общи експозиции, сега тя отново е във фокуса на вниманието с поредната си самостоятелна изложба. „Чакай” представя най-новите й произведения, вдъхновени от пътуванията, които е реализирала през последните месеци.
Като цяло, вниманието на Калия Калъчева в нейната работа е съсредоточено върху движението и пространствено-времевите отношения. В „общата картина”, обаче, няма място за конкретика, от нея са извлечени само отделни елементи, които в крайна сметка създават синтезиран образ на ежедневието. Така пътуването тук не е конкретно пътуване; то е превърнато по-скоро в знак – фокусът не е върху впечатленията на туриста или изследователя, тук няма да видим пейзаж или красива гледка, нито ще разпознаем някое популярно място. Идеята е друга – вниманието да се насочи към хората, завихрени в техните безкрайни маршрути, без да имат време да се огледат дори. Както пише самата художничка, „“Чакай” е универсален синоним на времето, на напрежението, на момента, на изгубването, на желанието да се случи нещо. / Разтворен в пространството. / Мъгляв, неестествено разлят пейзаж. / И моите герои застинали тичат в кръговрат от бързане и спиране. / Чакай! Наслади се!“.
В картините на Калия Калъчева скоростта и придвижването се редуват с чакане - престой в чакалнята на летището, гарата или пристанището. Групи или единици хора, подредени в редици, обикновено видени отгоре – типична за художничката гледна точка. Човешките фигури са размити в цялото, предадени са обобщено и пестеливо, почти лишени от цвят.
В работата си през последните години Калия Калъчева използва характерен, отличителен подход, който внушава много ясно нейната идея и все още е интересен. Не трябва да се забравя, обаче, че постоянството крие известни рискове от изхабяване и еднообразие, ако се стигне до преупотреба на определени елементи.  
 
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”