Български  |  English

Тревожни изводи

 

На фестивала за телевизионни програми „Българската Европа” в Русе бяха показани 54 програми на 8 водещи телевизии. Очертаха се няколко тревожни извода. Почти във всички предавания се усеща неумение да се гради драматургия. Най-добрите постижения стигат до фиксирането на проблема, поставят теза и антитеза като позиция, но не успяват докрай да изведат причинно-следствените връзки. Това издава липсата на сериозна редакторска помощ при подготовката на разследването. В кратки форми се нахвърлят няколко различни измерения на тревожни тенденции - от лични трагедии набързо се преминава към проблеми, породени от безкрайни реформи в отделни системи (здравни, осигурителни и т.н). Но това не е превърнато в ярък драматичен контрапункт на тезата и антитезата, защото казусът е представен информационно, констативно и без позиция. Още повече, че разказът се прехвърля върху намерения за поредната реформа.
В жанра „ток шоу” се натрапва прекалената бъбривост, която размива разговора по хоризонтала, а не задълбочава анализа. В резултат проблемите се банализират, удавят се в поток от нищо незначещи думи. Например, водеща, след  бавно и не особено ясно въведение с известен експерт и писател, внезапно го прекъсва с отривистия призив: „А сега да поговорим човешки”?! Интересно досега как са разговаряли? Този детайл разкрива още проблеми: подценяване на словесната конструкция, дефицити в речниковия фонд и неособен талант да се води и поддържа разговор.
Голямата награда получи младият репортер Росен Цветков за своите репортажи „Глас под наем” (БНТ). Те са дръзко проникване и разкриване на купуването и продаването на гласове в Несебър. Специална награда получи и Мая Димитрова от БНТ заради разкриването на антихуманната същност на здравноосигурителната система в поредицата „Частен случай”.
Специална награда в категорията „социално включване” получи и журналистката Виолета Никифорова (БНТ-Русе) „за изключително деликатното, зачитащо личното достойнство на нейните страдащи герои разследване „Изборът на личен асистент – противопоставяне на едни страдащи хора на други”. На този фон тя противопостави липсата на елементарна човечност, прикрита зад бюрократичната лексика на безчувствени чиновници. За тях сляпата жена без крака просто е потребител на услуга.
Забележителният репортер на НОВА ТВ Васил Иванов получи специалната награда за репортажа „Съдебни игри”. Гогол и Сухово-Кобилин биха оценили по достойнство ироничната интерпретация на тази тема...

 

още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”