Български  |  English

Филип Кутев стана на 60 години!

Класиката заигра постмодерно

 

Понякога в живота става и... така – някой става на 60 години. Първият ансамбъл (и в буквален, и в преносен смисъл) на България – известен и по света, и у нас – ансамбълът за народни песни и танци „Филип Кутев“, стана на 60 години! Честито и... наздраве!
Кой е Филип Кутев и защо ли Ансамбълът носи неговото име?
През 1903, на 13 юни, в Айтос се ражда Филип Кутев. Изглежда ще да е в добро семейство, щото учи музика – цигулка, подир туй музикално училище и през 1930 г. България има още един композитор. „Българска рапсодия“ и „Герман“ подсказват какво ще се случи през 1951 г. А се случва чудо! На Първи май 1951 г. се случва първият български ансамбъл за народни песни и танци. Не само се случва, но, за разлика от хиляди хубави неща, които се случват у нас, ансамбълът става Ансамбъл. С този Ансамбъл социалистическата ни култура слага началото на своята „културна имунизация“ против чуждостта, от една страна, и от друга – фолклорната ни класика, наричана народно творчество, заживява нов живот – нечуван и невиждан – оживява сценично. Кой каквото ще да казва за делото на маестро Филип Кутев, но той, българинът от Айтос, създава, както се казва днес, образа на България. Маестро Филип Кутев е демиург, а по нашенски – уста майстор. Филип Кутев е един от строителите на българската модерност, без да е модернист. Някои си мислят, че модерността е нещо силиконово. Е – не е! Модерността е майсторлък и е възможна да се случи тогава, когато майсторът умее да превръща дивото в питомно, „дивия фолклор“, наричан предвзето автентичен, в сценичен продукт, в Ансамбъл. Да майсториш Ансамбъл, не е лъжица за всяка уста. В онези години – 50-те на ХХ век. Хем да си верен на веруюто си, хем на Партията, хем на фолклорната класика. Филип Кутев не беше само тънък познавач на фолклорната класика – самият той беше фолклорен, ако ме разбираш, читателю, какво искам да ти внуша... Вечна му памет!
След 1982 г. Ансамбълът има трудни години... много трудни години – няма го уста майсторът и върховете и низовете на спектаклите се изразяват в текучеството на директори, със свои виждания и не... Както и да е... Днес Ансамбълът е на 60 години. За юбилея си Ансамбълът ни поднесе чудесия,  наречена „Българското“! Браво!
В този невероятен, но случил се и станал, спектакъл на българщината Ансамбълът преминава в ново измерение – постмодерно - благодарение на един нов уста майстор – Георги Андреев. Безсрамно талантлив! Превърнал е оркестъра от народни инструменти в бигбенд. Е, Георги Андреев може да си е талантлив колкото си иска, но без Ивайло Иванов и Георги Генов нямаше да стане „Българското“. „Българското“ не е от познатите ни спектакли - хор, танцьори и оркестър и всяка коза за свой крак, а е синтетичен спектакъл, в който Ансамбловото тяло се проявява ту чрез оркестровата музика, ту чрез хората, ту чрез пеенето - но е от едно тяло, почти както си е било във фолклорната класика. Тези тримата „са си плюли в устата“ и са сътворили чудото „Българското“... Браво!
 
още от автора


1 - 17.06.2011 17:02

Да, ама не
От: Eвгени Илиев
За жалост на самия ансамбъл и неговите фенове "Филип Кутев" винаги се е използвал за целите на предишни и настоящи/все още на власт/ функционери.Поради това ми се струват пресилени думите на автора за превръщането му в бигбенд.Образно казано той все още е следен. Затова има да почакаме докато се впусне напълно в интерпретация на фолклора ни, поднесена като за 21-ви век. Гостуващи различни фолклорни групи- например от Полша,Македония /били в социализма/ или Италия/не била/ ни показват как става това.
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”