Български  |  English

Непал отблизо

 

Срещите ни с класическия фоторепортаж, издържан в духа на Юджийн Смит и Себастияо Салгадо, стават все по-случайни и фрагментарни. Подобни изложби у нас се представят твърде рядко – наред с организационните трудности, стои и проблемът с публиката, която все по-малко е готова да се ангажира емоционално. Остава ни общуването с репродукциите във фотографските албуми, които, макар и лишени от “аурата” на оригинала, ни позволяват да ги прелистваме насаме – да ги сравняваме и да размишляваме, да изпитваме удоволствието от това, че ги притежаваме. В този смисъл си струва да се отбележат две издания, появили се наскоро в по-големите книжарници в страната – “Stonefactory” (České Budějovice, Rough Dog Press, 2009, 73 стр.) и The Falling Kingdom” (České Budějovice, KANT, 2008, 88 стр.) – неголеми, стилно оформени и добре отпечатани, те са резултат от специалния интерес на фотографа Олоф Ярлбро към природата, обичаите и живота в Непал.
Ярлбро следва примера на големите репортажисти, които не влизат с “взлом” в света, който фотографират, а се потапят в него в очакване той да им се разкрие сам. От 1998 г., когато е първото му посещение в Непал, фотографът става свидетел на драматичните социални и политически промени, разтърсващи страната – избухналата гражданска война отнема живота на повече от 13 000 души и оставя над 100 000 бездомни. В албума “The Falling Kingdom” Ярлбро е събрал някои от най-добрите си кадри, правени в периода 2000-2005 г., които имат за цел да покажат живота на обикновените хора по време на тези необикновени обстоятелства. Едно от големите достойнства на фотографиите е премереният драматизъм, който в подобни серии често преминава в буквализъм. Гладът, хаосът и страданието тук са представени индиректно, а това ангажира много повече сетивата и чувствата на зрителите, които участват активно в “разтълкуването” на изображенията.
Още по-успешен е вторият албум на Олоф Ярлбро – “Stonefactory”, който представя живота на работниците в два центъра за добив на камъни в предградията на Катманду. Серия като тази предизвиква асоциации с фотографиите на Себастияно Салгадо, показващи тежкия труд в златната мина Сиера Пелада в Бразилия. Уводът към един от най-успешните албуми на Салгадо – “Workers” – своеобразен апотеоз на ръчния труд, гласи: “Тази книга е почит към работниците, сбогуване със света на ръчния труд, който бавно изчезва. Тя е посветена на онези мъже и жени, които все още работят така, както се е работило и преди векове”. Хората, които Ярлбро ни представя – служейки си умело с дълбочината на рязкост, играта с мащабите на отделните планове и нестандартните композиционни отсечки – са част от същия този изчезващ свят, който често наблюдаваме като етнографски феномен. Ярлбро е успял да преодолее културния сблъсък – благодарение на това ние виждаме хора, които, въпреки тежкия труд и суровите условия на живот, не са изгубили своето достойнство.
Като недостатък на двете издания, обаче, може да се изтъкне липсата на изчерпателни текстови пояснения - както по отношение на целите серии, така и на отделните кадри. Детайлите относно мястото, времето и обстоятелствата, при които Ярлбро е работил, биха направили общуването с фотографиите още по-пълноценно и биха откроили по-ясно авторовата социална и морална позиция.
 
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”