Алгоритми в атака | googlag
Прочетох наскоро в английския сайт за технологични новини The Register , че три европейски портала (foundem.co.uk, немският Ciao! и eJustice.fr) отправят към Европейската комисия жалби срещу Google за подправяне на резултатите от търсенето. Отговорът на Google е постинг в блог , който гласи, че тези три компании са в заговор с конкурента Microsoft. Странно защо, но това не буди голямо съчувствие. Историята с Foundem всъщност е доста стара. Тя започва в един юнски ден през 2006, когато сайтът внезапно изчезва от Google. Foundem е от т.нар. "вертикални търсачки", каквито са обикновено сайтовете за сравняване на цени на стоки и други показатели в някаква тясна област на търсене и е един от 3-те най-удачни сайта от този тип в Англия наред с Kayak и Kelkoo.
Седмици по-късно Foundem е шамаросан с т.нар. "quality score", автоматична оценка, получена от AdWords (услугата за контекстна реклама на Google), показваща, че рейтингът му от „отличен“ е спаднал на „добър“, после на „слаб“ и „много слаб“. Всеки опит да се изтръгне обяснение за това падение удря на камък. Google твърди, че в оценката няма човешка намеса. Причината е алгоритъмът и най-вероятно фактът, че сайтът не предлага смислено съдържание. Низвергнат на 119 място в Google, сайтът обаче е на 1-во в Yahoo! Google мълчи по въпроса дали тази огромна разлика говори в полза на собствената му релевантност. Мълчи и по въпроса защо прословутият с обективността си алгоритъм оставя ненаказани други, съвсем подобни на Foundem, сайтове.
Тази история, макар и стара, бе публикувана в края на 2009 в The Register, отприщвайки цял поток от подобни истории за дребни мошеничества спрямо сравнително малки компании, достатъчно малки, за да представляват интерес за големи и мощни адвокатски кантори, каквато е примерно Cadwalader, Wickersham & Taft, обслужваща Microsoft. Фактът, че тъкмо Cadwalader, Wickersham & Taft започва да се интересува от тези случаи, говори недвусмислено за антитръст заговор, но май Google са единствените учудени.
През 2007 фирмата Think Computer Corporation става един от многото клиенти на Google за услугата AdWords. След като това не донася очаквания ефект, собственикът й Алън Грийнспан решава да се откаже от AdWords и да премине на AdSense, като този път не фирмата му да плаща на Google за реклами, а Google да монетаризира трафика през неговия междувременно развил се сайт. Всичко върви по план за няколко месеца, докато на 9 декември 2008 Грийнспан не бива уведомен, че AdSense акаунтът е закрит заради "сериозния риск, който представлява сайтът му за другите AdWords потребители". Всеки опит за контакт с Google по телефона или по мрежата е безсмислен. Оказва се, че администрацията на тази уж сериозна компания или не функционира, или е заместена от някакъв странен и враждебен интерфейс. Нататък става още по-интересно – Грийнспан открива Sedo, компания в Европа, която има договор с Google AdSense. Регистрирайки се в Sedo, той може отново да ползва AdSense, но с многократно по-ниска печалба от първоначалната. Печелившият от монетаризацията на трафика е посредникът Sedo.
Грийнспан се заинатява и решава да предяви иск към Google. Когато през март се среща с юристката на Google в съда в Пало Алто, все още никой не може да му обясни защо е санкциониран. „Причината може да е всякаква - твърди юристката. Какво ще стане, ако всички започнат да съдят Google?” „Не, не може да е всякаква - отвръща Грийнспан. Не може да ме санкционирате, защото съм със сини очи. Не можете и защото съм с кафяви.“
След дълъг и абсурден процес, по време на който, освен всичко друго, става ясно и че Google знае за личния живот на потребителите си повече от допустимото, истината най-сетне излиза наяве - сайтът е санкциониран заради забранената кой знае защо фраза "pick a link" („избери линк“) и че това е всъщност поредната мръсна игра, която Google си позволява с малкия и среден бизнес.
Google подозира антитръстов заговор и защо не?
Жалко само, че вместо да победи Google с конкурентно добър продукт, Microsoft ще го направи, дискредитирайки го.
Коментари от читатели
Добавяне на коментар