Български  |  English

Нова година по телевизията

 

Новогодишната нощ отбелязва преминаването между старата и новата година в символичен аспект – краят на един цикъл и началото на нов, изпълнен с възможности, а в българското битие тя традиционно започва пред домашния телевизор.
В този случай зрителите са почти вързани в кърпа на телевизионните оператори и всяка от трите водещи телевизии - БНТ, bTV и Нова - имат шансове да заемат първото място по гледаемост. Всичко зависи от стратегията за вечерта.
bTV и Нова започват същинската празнична вечер в 20.00, когато приключват и новинарските им емисии, спорт, прогноза за времето и всички реклами, уплътняващи и осребряващи времето до кръглия час. И двата частни канала избират да предложат на зрителите си удължени издания на съществуващи шоу-програми с амбицията те да придобият по-фестивален характер. Задачата се отдава на Нова с “Царете на комедията”. Шоуто, решено в модерната стилистика на “спомняне на социализма” (за първи път експлоатирана от българския шоу бизнес от наградите на ММ преди няколко години, но тогава останала неразбрана), отдава дължимото на 20-годишнината от падането на комунистическите режими в Източна Европа уместно и ненатрапчиво. Многобройните гости (включително тематично подбраният любимец от бивша Югославия Любиша Самарджич), както и освеженото от сценарна подкрепа присъствие на водещия Георги Мамалев, помагат на шоуто да устои на предизвикателството на удвоеното екранно време. На “Шоуто на Слави” bTV поверява задачата да съперничи на “Царете на комедията”, въпреки че прекият му форматен конкурент е “Комиците”. Това, което “Шоуто на Слави” със сигурност не постига, е каквато и да е празничност. То не надскача потенциала на редовно делнично издание, но телевизията явно е заложила на почитатели на шоуто, за които това не е от значение.
През цялата вечер двата частни оператора ще се придържат плътно към програмите си, избирайки пряката конкуренция между предавания с аналогично съдържание. По този начин те “залагат на сигурно” и поделят близки зрителски дялове. Опасността при тази тактика е да изгубят зрители, които в дадения момент не желаят да консумират подавания синхронно по двата канала тип програма или пък имат нещастието да не споделят масовия вкус. Всъщност, подобно поведение bTV и Нова проявяваха през годината с продуцирането в един и същи период на едни и същи формати – паметните танцувални, например, но поне спазвайки различен начален час.
Като алтернативен избор се явява Националната телевизия, която се възползва от статута си на обществена медия и превръща задълженията, които той предполага, в право да се създава и разпространява програма, която не е подчинена изцяло на парадигмата на развлечението. Така БНТ забавя празничната си програма с цял час, който посвещава на новините, и в 21.00 продължава с кампанията “Българските събития на ХХ век” и изданието, посветено на избора на “Българска революция в бита”. На пръв поглед встрани от празничната суматоха, предаването с водещ Георги Тенев неусетно, но непоколебимо затваря още една скоба от десетилетието. Темата за бита от своя страна е съществена предвид свойствената българска слабост да се придава свръхстойност на битови предмети и обстоятелства. Съвсем естествено на първо място в класацията излезе чушкопекът, подкрепен по неподражаем начин от ст.н.с. Джони Пенков и режисьорът Джеки Стоев.
Изпълнила задълженията си към културно-публицистичния жанр и към зрителите с чувство за хумор, в 22.30 БНТ преминава към същината на празненствата – концертът, излъчван за 11-а поредна година от площада с ново име - “Александър І”. Това, което прави традиционното вече предаване различно от всички, излъчвани в новогодишната нощ, е качеството му на събитие извън двуизмерното поле на телевизионния екран. То се случва в реалното пространство и в реално време. Има потенциала да привлече да участват в него всички, които в момента се намират в столицата. Празникът се случва, когато публиката стане активно участваща. Изпълненията на Горан Брегович в следновогодишния сегмент на концерта утвърдиха концепцията в същата посока, защото музиката на Брегович е изначално народна, принадлежаща към културната долница, музика на празничната забрава и колективния катарзис. Излъчваният по същото време концерт на Планета по bTV не притежава тази автентичност. Пластмасовият блясък и насилената елитарност на новия поп-фолк ВИП се разминават с мигновената забрава на истинския народен празник, такъв, какъвто може да бъде поднесен от циганския оркестър “За сватби и погребения”. Двата крайни емоционални модуса, съдържащи се в наименованието на оркестъра, потвърждават рамката на творческата експанзия на музикантите. А харизматичната натура на Брегович се вписва естествено в циганския чар на състава.
Така, парадоксално, националната телевизия - делегиран носител на елитарността - се прояви в ролята на посредник на народния празник в противовес на вторичността и комерсиалността, промотирана от един частен телевизионен канал.
Телевизионната програма за вечерта се оказа като новогодишна баница с късмети – пълна с изненади, сред които някои съвсем не на място, а други, напротив - намерили точните си адресати.
 
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”