От въздуха подхванато (радио), брой 21 (2725), 01 юни 2007" /> Култура :: Наблюдатели :: <i>Мъничко с Раши</i>. Наистина малко
Български  |  English

Мъничко с Раши. Наистина малко

- Ей, приятел, как завърши мачът?
- Нула на нула.
- А първото полувреме?
- Не знам, закъснях и успях да видя само второто.



Не, това не е виц от най-слабия период на вестник ‛Стършел“. Това е радио Fresh в неделя от 19 до 22 часа и предаването ‛Мъничко с Раши“. Още малко от ‛коктейла“ с бисери, който ни представя Ирина Първанова в неделя вечерта: ‛Повечето хора се заслужават един друг“ (от рубриката ‛Законите на Раши“), „Изводът е, че много е важно какво ядем. А знаете ли какво изяжда едно българско домакинство за един месец? Ами слушайте - изяжда бял хляб-почти 15 килограма, месо и колбаси - почти 7 килограма, прясно мляко - само 3 литра, кисело мляко- почти 4, сирене - 2 килограма, а плодове за цял месец - само 6 килограма (от рубриката ‛Бисери“)… Не това не е справка на Националния статистически институт, изчетена по ‛Хоризонт до обед“ в делничен ден. Това е радио Fresh в неделя от 19 до 22, което се е прицелило в ‛младите хора на възраст от 15 до 30 години“. ‛Едно не мога да разбера - защо се ожени за сестрата на бившата си жена? Ами едва ли ще издържа още една тъща (От рубриката ‛Хапче за виц“). Какво следва? В рубриката ‛Другите новини“ - информация за християнския празник Петдесетница. После? ‛Изглежда подходящо като огнен блясък да чуем "Shine" на BOOTYLUV , а след това GWEN STEFANI…“

И през цялото време не трябва да забравяме, че става дума за музикално радио с формат CHR (Contemporary Hit Radio). Тук включванията на водещия по правило са кратки (поне това изискване е спазено) и трябва да поднасят информация, интересната за целевата аудитория, тоест младите хора. Доколко атрактивни за тях са посочените горе включвания, не е нужно да се коментира. Питайте някой ученик колко се вълнува какво изяжда едно българско домакинство за един месец или имал ли е проблеми с тъщата напоследък.

‛Мъничко с Раши“ прилича на зле подготвен сутрешен блок, който са запратили в неделя вечерта по неясни причини. Повечето изчетена информация, събрана на принципа ‛Блъскай там - да има“, едва ли може да отговори на очакването, което събужда в аудиторията името на Раши. (Все пак и много тийнейджъри са се забавлявали пред телевизионния екран с ‛Без думи“). И ако за слабите моменти в едно ежедневно тричасово предаване има известно оправдание, то за предаване, излъчвано веднъж в седмицата и с толкова кратки включвания на водещата, мистерията е пълна.

В по-общ контекст: в българския радиоефир все още има една огромна заблуда, която трудно се преодолява. Говорните елементи, дори и в CHR формата, не са територия на нищоприказването, макар и кратки и разделени от много повече музика. Те всъщност са доста ценен ресурс както за автореклама, така и за запазване на постоянна аудитория. А предимство да имаш атрактивни водещи и включвания в ефир носи не само популярност и лоялни слушатели. Те са пътят и към възмечтания търговски успех на една радиостанция.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”