Балкански театрални eвропортрети
Благоевград 28.4.-5.5.2007
Традиционният театрален форум в Благоевград вече има не малка история. Като правило той се самонаричаше ‛Театрални празници“ и в повечето си издания наистина се превръщаше в празник за публиката на Благоевград. Той беше прекрасен повод пролетните вечери в града да срещнат запленените от театъра зрители с едни от най-добрите спектакли на българска сцена. Така театърът и неговите зрители можеха да съпоставят себе си с театралното мислене, с търсенията и откритията на най-добрите български режисьори и актьори. От подобни традиции няма никакъв смисъл да се отказваме, още повече, че те срещат възторжен прием сред една благодарна публика.
С времето този ставащ все по-престижен форум търси и своето индивидуално лице. През 2007 г. стигнахме до формулата ‛Балкански театрални европортрети“. Това беше израз, от една страна, на желанието ни да подчертаем новото време след влизането на България в Европейския съюз, от друга, и това е по-съществено, да съсредоточим усилията си да потърсим онези ярки спектакли, които повече или по-малко разглеждат самопознанието на българина, срещите на различните култури и манталитети, любопитството към другия, към съседа…
Това определи и направената селекция. Разбира се, тя можеше да бъде и по-широко представяща тези достатъчно разпространени интереси и занимания на българския театър днес, но по ред причини (технически, финансови и други) спектаклите не можеха да бъдат повече. За съжаление, някои спектакли (да споменем само някои от тях: ‛Хъшове“, ‛Дон Жуан“ и ‛Крал Лир“ на Народния театър ‛Иван Вазов“; ‛Жюли, Жан и Кристин“ на Театрална работилница ‛Сфумато“; ‛Куклен дом“ на Театър ‛Българска армия“ и други) останаха извън селекцията. Може би на следващото издание на фестивала те ще бъдат сред поканените постановки.
Трудно се побира разнообразието на театралния ни пейзаж в тесните рамки на десетина представления. Важното е дали селекционираните спектакли могат да разкажат – и чрез смях, и чрез съсредоточено замисляне - различните истории за това как виждаме себе си, как ни виждат другите, как ние мислим другите и т. н. Убедени сме, че афишът на фестивала ‛Балкански театрални европортрети“ осигурява много добра възможност срещата на българския театър с благоевградската публика да се състои – умна, вълнуваща, заразителна, вдъхновяваща…
Никола Вандов
селекционер на българските спектакли за фестивала
Програма на фестивала
28 април
‛Чернодрински се завръща у дома“ от Горан Стефановски, постановка Иван Добчев, ДТ-Благоевград.
29 април
‛Сътресение“ по Николай Хайтов, моноспектакъл на Мариус Куркински, ДТ-Пловдив;
‛Отделената глава“ по Айрис Мърдок, постановка Десислава Шпатова, Сатиричен театър.
30 април
‛Излишък от любов“ от Теодора Димова, постановка Пламен Марков, копродукция нае НДТ ‛Сълза и смях“ и ДТ-Сливен;
‛Старицата от Калкута“ от Ханох Левин, постановка Явор Гърдев, Театър 199;
‛Слънчева пиеса“ от Щефан Пеца, Театрул Луний, Букурещ, Румъния.
1 май
‛The Playboy от джендема“ от Джон М. Синг, постановка Николай Поляков, ДТ-Ловеч;
‛Оскар и розовата дама“ от Ерик-Еманюел Шмид, постановка Йордан Славейков, ДТ-Враца.
2 май
‛Български работи“, авторски спектакъл на Пламен Марков, ДТ-Варна;
‛Руско жиголо“ от Александър Галин, постановка Владимир Петков, ДКТ-Пазарджик.
3 май
‛Автопортрети за разпознаване“ по сценарий на Юлия Огнянова, постановка Юлия Огнянова, Крум Филипов и Емилия Ованесян, РДТ-Смолян.
4 май
‛Дванайсета нощ“ от Уилям Шекспир, постановка Крикор Азарян, Младежки театър;
‛Неда и кучетата“ от Теодора Димова, Национален театър, Солун, Гърция.
5 май
‛Пушката ще гръмне след антракта“ по Антон П. Чехов, постановка Стефан Москов, Народен театър ‛Иван Вазов“.
Традиционният театрален форум в Благоевград вече има не малка история. Като правило той се самонаричаше ‛Театрални празници“ и в повечето си издания наистина се превръщаше в празник за публиката на Благоевград. Той беше прекрасен повод пролетните вечери в града да срещнат запленените от театъра зрители с едни от най-добрите спектакли на българска сцена. Така театърът и неговите зрители можеха да съпоставят себе си с театралното мислене, с търсенията и откритията на най-добрите български режисьори и актьори. От подобни традиции няма никакъв смисъл да се отказваме, още повече, че те срещат възторжен прием сред една благодарна публика.
С времето този ставащ все по-престижен форум търси и своето индивидуално лице. През 2007 г. стигнахме до формулата ‛Балкански театрални европортрети“. Това беше израз, от една страна, на желанието ни да подчертаем новото време след влизането на България в Европейския съюз, от друга, и това е по-съществено, да съсредоточим усилията си да потърсим онези ярки спектакли, които повече или по-малко разглеждат самопознанието на българина, срещите на различните култури и манталитети, любопитството към другия, към съседа…
Това определи и направената селекция. Разбира се, тя можеше да бъде и по-широко представяща тези достатъчно разпространени интереси и занимания на българския театър днес, но по ред причини (технически, финансови и други) спектаклите не можеха да бъдат повече. За съжаление, някои спектакли (да споменем само някои от тях: ‛Хъшове“, ‛Дон Жуан“ и ‛Крал Лир“ на Народния театър ‛Иван Вазов“; ‛Жюли, Жан и Кристин“ на Театрална работилница ‛Сфумато“; ‛Куклен дом“ на Театър ‛Българска армия“ и други) останаха извън селекцията. Може би на следващото издание на фестивала те ще бъдат сред поканените постановки.
Трудно се побира разнообразието на театралния ни пейзаж в тесните рамки на десетина представления. Важното е дали селекционираните спектакли могат да разкажат – и чрез смях, и чрез съсредоточено замисляне - различните истории за това как виждаме себе си, как ни виждат другите, как ние мислим другите и т. н. Убедени сме, че афишът на фестивала ‛Балкански театрални европортрети“ осигурява много добра възможност срещата на българския театър с благоевградската публика да се състои – умна, вълнуваща, заразителна, вдъхновяваща…
Никола Вандов
селекционер на българските спектакли за фестивала
Програма на фестивала
28 април
‛Чернодрински се завръща у дома“ от Горан Стефановски, постановка Иван Добчев, ДТ-Благоевград.
29 април
‛Сътресение“ по Николай Хайтов, моноспектакъл на Мариус Куркински, ДТ-Пловдив;
‛Отделената глава“ по Айрис Мърдок, постановка Десислава Шпатова, Сатиричен театър.
30 април
‛Излишък от любов“ от Теодора Димова, постановка Пламен Марков, копродукция нае НДТ ‛Сълза и смях“ и ДТ-Сливен;
‛Старицата от Калкута“ от Ханох Левин, постановка Явор Гърдев, Театър 199;
‛Слънчева пиеса“ от Щефан Пеца, Театрул Луний, Букурещ, Румъния.
1 май
‛The Playboy от джендема“ от Джон М. Синг, постановка Николай Поляков, ДТ-Ловеч;
‛Оскар и розовата дама“ от Ерик-Еманюел Шмид, постановка Йордан Славейков, ДТ-Враца.
2 май
‛Български работи“, авторски спектакъл на Пламен Марков, ДТ-Варна;
‛Руско жиголо“ от Александър Галин, постановка Владимир Петков, ДКТ-Пазарджик.
3 май
‛Автопортрети за разпознаване“ по сценарий на Юлия Огнянова, постановка Юлия Огнянова, Крум Филипов и Емилия Ованесян, РДТ-Смолян.
4 май
‛Дванайсета нощ“ от Уилям Шекспир, постановка Крикор Азарян, Младежки театър;
‛Неда и кучетата“ от Теодора Димова, Национален театър, Солун, Гърция.
5 май
‛Пушката ще гръмне след антракта“ по Антон П. Чехов, постановка Стефан Москов, Народен театър ‛Иван Вазов“.
Коментари от читатели
Добавяне на коментар