Аутсайдър арт на Николай Тотев

Живописта на Николай Тотев може да се разглежда като рядко срещано явление в българското изкуство. Неговите картини определено не са създадени с желанието да радват окото, а по-скоро за да изпитват душата. Въпреки че имат подчертано мрачно излъчване и едва ли биха се харесали на голяма част от публиката, именно с тях галерия GreenCat е избрала да отбележи втората си годишнина. Причината е, че Курт Хаубрехтс (един от собствениците на галерията) оценява безспорните качества на това изкуство. В текста към изложбата той подробно говори за стила Арт Брут (познат още като Аутсайдър арт), към който причислява художествения изказ на Николай Тотев. И въпреки че в този текст се говори повече за въпросния стил, отколкото за създаденото от художника, чрез него зрителят има възможност да получи по-добра теоретична основа и от тази позиция да осмисли неговата артистична изява.

Терминът Арт Брут е създаден от френския художник Жан Дюбюфе (1901-1985) през 1945 и е свързан с вид творчество, което оттогава насам получава широко признание в света на изкуството.
Tерминът Аутсайдър Арт е създаден от критика Роджър Кардинал през 1972 като английски еквивалент на Арт Брут, което буквално преведено, означава Сурово изкуство. Този термин описва изкуството, създадено извън границите на ‛официалната“ култура. Дюбюфе, от своя страна, се фокусира предимно върху изкуството, създадено от пациенти на приюти за душевно болни и е особено впечатлен от Bildnerei der Geisteskranken (Картини от душевно болни), поставяйки началото на своя собствена колекция от произведения от това изкуство, озаглавена Арт Брут
.“
В този ред на мисли важно уточнение в текста на Хоубрехтс е, че Николай Тотев не е нито пациент на приют, нито е душевно болен.

Неговите произведения трябва да се възприемат единствено като следствие на чист импулс, дълбоко изживяна необходимост и израз на вътрешна експресия, освободена от ‛културните“ уроци. Именно поради тази причина те трябва да се разбират като много по-искрени и по-истински от онези, създадени според желанието непременно да се харесаш на някого. Този вид израз може да се разглежда още като бягство от утвърдената култура и дори като противопоставяне на общоприетите естетически разбирания за красиво и грозно. Рисувайки, Николай Тотев например не се съобразява с наученото в специалност Стенопис на Националната художествена академия, той се вслушва единствено във вътрешния си глас. А той явно говори, провокиран от самотата, отчуждението, изолацията…

В картините си Николай Тотев винаги включва човешки фигури, но в повечето случаи те са деформирани – понякога почти до неузнаваемост. Сякаш, представяйки ги експресивно ‛смачкани“ и предимно в сивкав колорит, художникът показва покварата на човешката душа в съвременното общество, липсата на нормален диалог, водовъртежа от събития около нас, в който потъваме без да си даваме ясна сметка.

За Николай Тотев ‛Аутсайдър“ е втора самостоятелна изложба в България и само трето негово представяне след самостоятелните му изложби в галерия ‛Теа“ през 2003 и в Барселона през 2005. Вероятно през това време той не е станал твърде известен и едва ли е привлякъл тълпи от почитатели. Със сигурност обаче неговото изкуство вече има верни ценители, въпреки че за повечето зрители то остава по-скоро странно и трудно разбираемо. Това обаче е съвсем в реда на нещата. Все пак говорим за Аутсайдър арт.