Златни сребърници (реклама), брой 3 (2883), 27 януари 2017" /> Култура :: Наблюдатели :: Новият живот на рекламата
Български  |  English

Новият живот на рекламата

 

Когато световни медии като “Гардиън” те убеждават да се абонираш за платен достъп до електронното им издание, въпреки че можеш напълно легално да го намериш в пълната му цялост онлайн съвършено безплатно, офертата трябва наистина да звучи неустоимо. Засега агитационните им послания са две: първо, така ще помогнеш на независимата журналистика (въпрос на морал), и второ, ако си платиш, няма да виждаш на страницата им никакви реклами (въпрос на удобство). Рекламите от десетилетия са това, което обичаме да мразим дори в любимите медии, но едва напоследък скриването им от погледа на читателя/зрителя се превърна в комплимент към склонните да платят по-скъпо за достъп до информация и забавление. Първо HBO, а после Netflix, Amazon, Hulu и прочее платени чрез абонамент доставчици и създатели на медийни продукти изхвърлиха рекламата от услугата си. Междувременно начинът, по който четем вестници и гледаме ефирна телевизия, коренно се промени. Няма какво да се лъжем, телевизионният екран вече никого не може да събере за общо преживяване и някак между другото да ни губи по двайсетина минути на час, за да ни пробутва разнообразни продукти. Днес повечето от нас възприемат нещата сами пред собственото си мобилно устройство. В момента битката за аудитория дори при ефирните телевизии не е толкова между телевизионните канали, колкото между абонатите на канали в Youtube. Където гледаме най-доброто от това, което ни интересува, без да си губим времето с рекламни клипове.
Как при това положение ще оцелее тази велика сила – рекламата, дала на човечеството такива културни стожери на нашата цивилизация, като Дядо Коледа (заради Кока Кола), годежния пръстен (заради Де Беерс) и Попай Моряка (заради производителите на спанак)?
Отговорът вече се вижда в успешни онлайн медии като BuzzFeed и телевизионни продукции като Saturday Night Live, които започват да произвеждат видеа и скечове със същото качество като обичайната им продукция в полза на рекламодателите си. Усилието безспорно изисква висока интелигентност и чувство за хумор от страна на спонсора, но резултатите са завидни. Независимо дали става дума за разтапяща сърцето серия от съвети за живота на мъдър стар котарак към новодошлото у дома малко котенце (реклама на котешка храна Purina в BuzzFeed) или самоподигравателния скеч с Крис Хемсуърт в полза на MasterCard за SNL, тези кратки видеа са гледани в Youtube и споделяни в социалните мрежи от стотици хиляди хора не заради стойността си като информация за потребителите, колкото заради творчеството, вложено в тях.
Момчетата от Медисън Авеню винаги са били известни със способността си бързо да се ориентират в очакванията на публиката и сега разбират, че ако искат да задържат интереса към рекламирания от тях продукт, трябва да наемат например Уес Андерсън и Ейдриан Броуди за H&M и да им дадат пълна свобода. Така че бъдещето на рекламата там, където медийната и развлекателната индустрия са достатъчно развити, е обещаващо и бляскаво. Тук, където не е, уви, ще трябва да гледаме разни “Булки” и прочее без особен резултат за рекламодателите още известно време.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”