Български  |  English

90 години ФИПРЕССИ

 

Може би за мнозина ще прозвучи изненадващо, но Международната федерация на филмовите критици ФИПРЕССИ отбелязва своята 90-годишнина! Организацията е създадена през далечната 1925 г. в Париж от френски и белгийски журналисти, пишещи за кино. Поради това наименованието приема абревиатура от френското изписване Federation Internationalе de la Pressе Cinematographique (FIPRЕSCI).
Неслучайно идеята за федерацията и раждането й се случват в разцвета на Великия ням. Тътенът от Първата световна война е заглъхнал, френският киноавангард е създал ярките си образци, немският експресионизъм и след него камершпилът имат забележителни постижения в естетизацията на екрана, отвъд океана американското кино преодолява евтините комедийни еднодневки и ражда първите шедьоври на великия Чаплин, на изток в Москва се появява първото висше киноучилище, а Вертов и Айзенщайн пишат азбуката на новия киноезик. Все още голямата депресия не чука на вратата, а филмовите журналисти има за какво да пишат и да анализират богатството на немия екран.
ФИПРЕССИ първоначално е малка и скромна организация, чиито членове вършат добросъвестно своята изключително полезна работа по страниците на европейските вестници и малкото специализирани филмови списания. Те не пропускат важните събития на екрана: първата велика технико-естетическа революция с появата на звука, първия международен кинофестивал във Венеция през 1932 г., вълната на френския поетичен реализъм от средата на 30-те години, емиграцията на някои от най-изявените немски кинематографисти след установяването на националсоциалистическата власт в Германия през 1933 г. После годините на Втората световна война затискат Европа и света. И едва през 1946 г., с първото издание на кинофестивала в Кан, ФИПРЕССИ е отново във фокуса на филмовите събития с първото си критическо жури. То присъжда за първи път награда от името на федерацията тъкмо на Лазурния бряг на френския документален филм “Farrebique” (1946) на Жорж Рукие.
И започва възходът на ФИПРЕССИ. Постепенно организацията натрупва популярност, разширява влиянието си, изгражда свои национални подразделения в различни страни, участва със свои журита на редица международни фестивали и неотклонно трупа респектиращ авторитет.
Днес във ФИПРЕССИ членуват критически дружества от 48 страни и над 40 индивидуални членове от държави, в които няма формирана национална гилдия. Всяка година в календара на ФИПРЕССИ присъстват над 80 международни кинофестивала, които канят критически журита и ценят извънредно високо „присъдата” им. Сред тях са най-големите и известни фестивали в Кан, Берлин, Венеция, Торонто, Сан Себастиян, Локарно, Пусан, Ротердам, Дубай, Палм Спрингс, Истанбул, Карлови Вари, Солун, Валядолид, Рио де Жанейро, Манхайм, Кайро, Керала и много други. От 2003 г. и София Филм Фест е в календара на ФИПРЕССИ и приема редовно тричленно международно жури. Фестивалните награди на ФИПРЕССИ са изключително ценени и желани от всички кинематографисти, макар че представляват само една хартиена диплома и нямат никакво финансово изражение. Но получаването им означава нещо много повече – високо професионално признание, авторитетна критическа оценка, отворени врати за бъдещи фестивални участия и повишен разпространителски интерес.
Всяка година по време на фестивала в Сан Себастиян ФИПРЕССИ връчва и своя Голяма награда „Филм на годината”. За 2014 това отличие получи „Юношество” на Ричард Линклейтър. А всяка година през декември ФИПРЕССИ, съвместно с Европейската филмова академия, връчва друга своя награда - „Откритие на годината” за дебютен филм на млад режисьор.
ФИПРЕССИ провежда свои редовни годишни Генерални асамблеи, на които се обсъжда стратегията на организацията, избира се ръководство (с мандат 2 години), планират се бъдещи международни изяви и някои текущи дейности. От дълги години редовен домакин на тези асамблеи е Италия, като различни фестивали оказват гостоприемство на федерацията по време на своите поредни издания (Сен Венсан, Виареджо, Таормина, Рим, Бари). Общото между тези дестинации е името на един забележителен човек - италианският критик, фестивален организатор, продуцент и завинаги обречен на киното ентусиаст г-н Феличе Лаудадио. ФИПРЕССИ следва маршрутите на фестивалите, където той е директор и постоянен гостоприемен домакин на международната критика. И тази година по време на 6-ия BIFEST в Бари (21-28 март) Генералната асамблея на ФИПРЕССИ се състоя под знака на 90-годишнината. Специално учредени за повода Юбилейни плакети на федерацията бяха връчени на някои изтъкнати кинематографисти: Алън Паркър, Анджей Вайда, Коста Гаврас, Еторе Скола, Жан Жак Ано, Маргарете фон Трота, Нани Морети. А те изнесоха изключителни публични лекции в претъпканата зала на разкошния градски театър „Петруцели”. И тъкмо на тази сцена един от почетните президенти на ФИПРЕССИ, френският кинокритик и дългогодишен селекционер в Кан г-н Жан Роа, получи ордена на Почетния легион от името на Президента на Франция. А във филмовата програма на BIFEST организаторите бяха подготвили специална панорама от 40 италиански филма, отличени с наградата на ФИПРЕССИ на различни фестивали.
От тази юбилейна година ФИПРЕССИ е с обновен сайт, подготвен като благородно дарение от турската софтуерна компания “Mingus”. В неговото разнообразно меню може да се намери информация за над 1000 филма, получили наградата на международната критика; за 2100 кинематографисти; аналитични текстове и рецензии от 800 различни фестивални издания по света, както и много други данни.
Днес в ръководството на ФИПРЕССИ са авторитетни, утвърдени критици: президент Алин Тасчиян (Турция), вицепрезиденти Дана Линсен (Холандия) и Гьорги Карпати (Унгария), генерален секретар Клаус Едер (Германия).
България е член на ФИПРЕССИ (чрез Гилдия „Критика” към СБФД) от края на 50-те години на миналия век. През изтеклите десетилетия и някои български критици са били вицепрезиденти на федерацията: проф. Иван Стефанов, проф. Ивайло Знеполски и пишещият тези редове.
Бари - София
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”