От пръв поглед ( кино), брой 15 (3029), 18 април 2014" /> Култура :: Наблюдатели :: Провалът на Клуни
Български  |  English

Провалът на Клуни

 
„Пазители на наследството“ (The Monuments Men), 2014, САЩ/Германия, 112 минути, режисьор Джордж Клуни, продуценти и сценаристи: Джордж Клуни, Грант Хеслов (по едноименната книга на Робърт Едсъл и Брет, издадена на български от „Вакон“), оператор Федон Папамайкъл, художник Джеймс Д. Бисел, музика Александър Деспла, в ролите: Джордж Клуни, Мат Деймън, Кейт Бланшет, Джон Гудман, Бил Мъри, Жан Дюжарден, Хю Боневил, Захари Бахаров и др.
Разпространява „Александра филмс“.
 
За първи път филм на Клуни ме огорчи.А го чаках с настървение.
Отново нонконформисткият режисьор-продуцент-сценарист-актьор е фокусиран върху обществено значим проблем, но в скъпа продукция и с нефелен сценарий. След като натрупа опит с 20-те години на ХХ век във „футболната” комедия „Момичето на отбора” (вж. „Култура”, бр. 37 от 2008), сега се пренася в Европа по време на Втората световна война. Тоест – отново историята е фон за човешка решимост, но този път е по действителен факт. За да пресече опита на Хитлер да заграби безценни произведения на изкуството за своя лелеян Фюрермузеум, американският президент Рузвелт създава елитна група за отпор начело с мустакатия харвардски историк на изкуството Франк Стоукс (Джордж Клуни). Той събира реставратор (Мат Деймън), архитект (Бил Мъри), скулптор (Джон Гудман), театрален импресарио (Боб Балабан), впиянчен британски куратор (Хю Боневил) и бивш парижки учител по живопис (Жан Дюжарден). Срещат се в Англия. Стари и млади, наперени и тромави, до един непригодни за фронта. В контекста на войната, показана и без това бегло, със своята интелигентска невъзможност за интегриране, повечето от тях правят „корпуса за бързо реагиране” гротесков. Но да се покаже решителната им изобретателност е и смисълът на филма.
Авантюризъм и колебание, ерудиция и интуиция, тактики и стратегии, приятелство и саможертва, природа и архитектура, насилие и смърт се смесват в шарена олелия от топоси, картини и ситуации – немците крадат най-безочливо, а пазителите, не и без помощта на французойка-немска секретарка под прикритие (Кейт Бланшет), съумяват да съхранят за човечеството Микеланджело, Вайн Ейк, Вермеер... Нещо повече – в името на шедьоврите загиват мърцина точно англичанинът и французинът, а американците се оказват истинските герои. Дори фактите да са такива, във филма това изглежда като евтина спекула.
В многоезичната среда (английски, немски, френски, руски) Клуни използва трикове от веселбата „Бандата на Оушън” на Содърбърг, където са заедно с Мат Деймън (тук осезателно липсва Брад Пит), и изглежда вдъхновен от „Гадни копилета” на Тарантино, но не постига нито адреналина на поредицата, нито издевателствата на „убиеца на Хитлер”. Изобщо, свръхамбициозната историческа фреска се превръща в хилава комедия от грешки, където тук-там се изстрелват остроумни реплики без афористично звучене, както сме свикнали във филмите на обичания актьор-режисьор. И дори музиката на Александър Деспла дразни с неуместност. Събрал фантастичен актьорски състав, Клуни се оказва безпомощен пред капацитета му – липсва плътност и на персонажи, и на колизии, и на изпълнение, включително и собственото му. Е, в интерес на истината, има няколко бляскави момента, но те още по-силно изтикват на преден план нескопосаността и изпуснатия ритъм на филма. Захари Бахаров стои добре като руски офицер, но има една реплика и тя е грешна: заповядва „Пошли” вместо „Поехали” (невъзможно е да изречеш първото, когато става дума за придвижване с кола). И на лингвистично равнище продукцията се издънва.
По ирония на съдбата, с петия си режисьорски филм Клуни прилича повече на героите си от „О, братко, къде си?” и „Изгори след прочитане” на братята Коен, отколкото на талантливия, сериозен и радикален кинематографист в „Лека нощ и късмет” (вж. бр. 6 от 2006) или „Маската на властта“ (вж. „Култура“, бр. 9 от 2012).
Но пък никой не е застрахован от провал – историята на киното неведнъж го е доказвала. Чакам шестия филм на Клуни.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”