Мрежа/паяжина ( интернет), брой 14 (3028), 11 април 2014" /> Култура :: Наблюдатели :: Off | четвърта власт
Български  |  English

Off | четвърта власт

 
След взривената кола на Генка Шикерова, нова медийна мелодрама се е задала на хоризонта – внезапно в социалните мрежи изплува „новината“, че „Офф Медия“ АД, фирмата, поддържаща сайта Offnews, е прибрала 1 133 360 лева за контекстна реклама. Всъщност, договорът „Офф Медия“ го сключи още през декември миналата година по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономиката“, а пълното име на проекта е Контекстно извеждане на информация и позициониране на реклама въз основа на автоматизиран анализ на социални мрежи посредством прилагане на метод за семантично търсене. Детайлите по сделката не са тайна и могат да се видят на сайта на ИСУН - информационната система за управление на структурните инструменти на Европейския съюз у нас ,
а причината за размяната на компромати този път май е националната предизборна кампания на „България без цензура“, която Offnews осмиват, разчитайки явно за пореден път на манихейския трик да минат за „морални“, „умни“ и „красиви” на фона на одиозния Бареков.
Отсрещната страна също не остава длъжна. Публикувайки „разкритията“ за милиона и нещо си, Bnews обаче малко се престарават, описвайки „сайта „Офнюз“ като „известен с близостта си до олигарха Иво Прокопиев и разпадащите се Реформатори“. Вярно е, че още в самото начало на протестите Офнюз като по каталог вадеше от нафталина познатите ни мъпети от 90-те, но всъщност собствениците на Офф Медия АД са по-скоро свързани с бизнеса на известния Иван Китов (с Явор Николов Димитров те са съсобственици в „Ч ЕНД К“ още от 1997!), а Владо Йончев го помним много добре от няколко Пеевски медии. На други места в мрежата пък побързаха да припомнят и другите финансови инжекции, получавани от уж опозиционната, но тъй облагодетелствана и от фондации, и от правителство медия: 102 800 лв. за независима разследваща журналистика в края на януари тази година от фондация „Америка за България“; и онези скандални 160 000 лв. по проект на фонд „Научни изследвания“, заради който министърът на образованието при ГЕРБ Сергей Игнатов се лиши от поста си. Но странно нещо са българските медии! Всичко свързано с тях е странно! Като се замислим, по подобен начин беше финансиран и обидният за вкуса и интелекта сериал "Четвърта власт", за който БНТ похарчи 2 300 000 лева бюджетни пари и заради който произвелият го Тицин не понесе никакви последствия, но пък дълго ни занимава из медиите с фрустрациите си от реакциите на публиката за натрапения й лош продукт.
Защо между медиите и гражданите има такава пропаст? Отговорът явно е тайна единствено за самите медии. Тия дни в страната ни се случи нещо много важно, бяха направени поправки в Закона за потребителските кредити. Как медиите отразиха това? Ами по-добре да не го бяха отразявали. Да бяха публикували просто линк към апокрифния, както го нарече финансистът Любомир Христов в блога сидокумент, та задлъжнелите сами да преценят промените. Медиите ни обаче, освен да ни занимават със себе си и с тъповат политически пиар, който вече дори не може да мине за търговия с влияние, се занимават усилено с лобизъм и дезинформация. Така стана и в тоя случай: проблемът с промените се оказа не в това, че са зле изпипани, а в дежурното опасение, че "ще настане финансов хаос" и инвеститорите ще се "принудят" да изнесат своя "бизнес" от страната ни. И това отношение на медиите ни към промените в закона не е от вчера. Опита ли се, например, човек да разбере как и какви закони са били приемани през годините, за да добие представа как точно е била законово "гарантирана" бедността у нас, просто ще удари на камък. Колко и кои от законите ни през годините са били спуснати "свише" под формата на разни "препоръки"? И от кого? Май точно тези въпроси несъстоятелните ни медии обичат да заобикалят с надменно мълчание. 

Та, в тоя контекст, при всичката тази несвършена от медиите работа през годините, не е ли съвсем нормално драмата с взривената колата на Шикерова да предизвиква у добилите медийна резистентност граждани само прозявки и коментари къде и в каква точно кола са я видели из столицата, вместо да се вдигнат за помитаща вълна от протести, както може би се очакваше?

 

още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”