Петък, ранна утрин ( телевизия), брой 39 (3010), 22 ноември 2013" /> Култура :: Наблюдатели :: България търси хора (може и без талант)
Български  |  English

България търси хора (може и без талант)

 

Този текст ще е за катастрофата, отразена и въпреки това незабелязана на тв екран. Откакто държавата е под окупация, а територията й - нападана от „пришълци“ (по изказа на тв „Алфа“), телевизиите не говорят за жертвите при пътни катастрофи и нарушения по пътищата. Намаляха жертвите по пътищата ли, че намаляха новините за тях? Станахме по-разсъждаващи и отговорни, може би? Статистиките на КАТ казват друго. Но новините вече нямат време за тази „всекидневна катастрофа“, имат си други драми, към които са изместили фокуса си. Сценаристите на „Биг Брадър" се изживяват като обединители на нацията, смятайки, че с разкарването на герой като Станка Златева из всички часове на тв програмата на „Нова тв“ примерът й ще е заразителен. В същото време, полицейският Биг Брадър брои протестиращи и на площада се борят пред "цяла България" (както обичат да казват брадърите) кой ще събере най-много гласове в реално време - ГЕРБ или БСП, протестиращи или контрапротестиращи, ЦСКА или „Левски“. Нито една телевизия не пропусна онова, което в научната литература се нарича „демократейнмънт“. Демокрацията стана шоу, с което се развлича народът. Държавата още по времето на правителството на ГЕРБ стана рекламодател, но сега телевизиите се надпреварват в отразяването на площадното шоу за един особен сегмент реклама – плащаната от държавата реклама през оперативните програми.
Другите водещи новини са за набезите на бежанците – те няма да бъдат превърнати в обект на забавление, защото са герои в националистическо тв шоу. И понеже би било срамно да констатирам, че журналисти не знаят как да говорят за хора в бедствие, този път ще посоча кое издание може да помогне на всеки журналист, политик, общественик, говорещ по темата, решил да използва бежанците като извънземни в риториката си - "Бежанци и медии" (изд. на Центъра за независима журналистика).
Но между отразяването на тв екран на проблемите на бежанците, новините за пътните катастрофи и рекламата на държавни „продукти“ има ужасяваща връзка. Телевизията направи да изглежда нормално всеки ден да са наранявани или убивани хора заради липсващ морал по пътищата – и от страна на шофьорите, и от страна на КАТ. Ако телевизията можеше да манипулира съзнанието за дълго, може би отдавна щяхме да сме разрешили този социален проблем. Вместо това, зрителите чукат на дърво и се молят те да не са следващата жертва. Но тези новини са най-ясният признак за това, че сме свикнали с расизма и ксенофобията като част от нас; така, както сме свикнали с факта, че да умират хора на пътя е нормално. Зрителите не само на СКАТ и „Алфа“ са убеждавани, че бедността и ниските пенсии на хората у нас са заради ромите, турците, а сега и бежанците. „Левски“ и ЦСКА губят, защото в тях играят „черни“. Спортните журналисти не разследват дали парите в отборите са от „черни каси“. Бедни сме, защото сме толерантни, е имплицитно проявяващо се послание при отразяването на всеки казус, в който част от тв журналистите вече не назовават етноса и религията, но пък се набива обективът на камерата в цвета на кожата или в религиозни знаци. И незнанието и немощта, с която се отразяват катастрофите по пътищата, идва от това подсъзнателно разбиране, че това е съвсем различен казус - в който няма роми, няма турци, няма бежанци, журналистите си нямат враг, който да посочат. Трябва да посочат „нас", разбирай „българите“, на пътя. Няма нито една телевизия, която да търси причините как така - при толкова високи глоби, при толкова много катаджии по пътищата, при толкова много напомняне за смъртта от сутрин до здрач, проблемът остава неразрешен и се задълбочава.
Рекламният пазар от години е концентриран в определен кръг фирми и каквито и усилия да положат телевизиите, няма откъде да се появят по-добре плащащи рекламодатели. Още повече, че телевизиите също няма как да надскочат най-върховите си постижения, които са на училищното ниво на „Биг Брадър“ и „България търси талант. Ето защо ще се редуват реклами за аналните проблеми на потребителя и за телефонията на българите с реклами на държавата. Макар и за кратко, в новините на телевизиите се разисква бюджетът на здравната каса и бюджетът на Министерството на здравеопазването. Лекари протестираха. Лекари спряха да протестират. Дали някой разбра от новините защо лекарите спряха да протестират? Но в тези новини няма нито кадър за профилактичните прегледи за рак на гърдата, за рак на дебелото черво, за простатата. Затова пък човешкото тяло е разчленено в реклама по Оперативна програма "Човешки ресурси", която казва на една жена да отиде на профилактичен преглед, защото е отговорна за детето си. Нима ако жената не е майка, не е важна за обществото? В рекламите на оперативните програми човеците са само човешки ресурс.
Предстои през следващите години тв рекламите да бъдат обаче предимно от три източника - от фирми за раздаване на бързи кредити (те пробваха тв пазара за кратко и изчезнаха засега), от бъдещите частни пенсионни фондове и пак от държавата, която прави толкова много за нас, но понеже не го отразяват в новините, тя ще го рекламира. Досега се рекламираха стоки, предстои реклама на най-важния продукт - бъдещето ни.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”