От пръв поглед ( кино), брой 18 (2680), 11 май 2012" /> Култура :: Наблюдатели :: Филм-скенер
Български  |  English

Филм-скенер

 

„Раздяла” (A Separation), 2011, Иран, 123 минути, сценарист, режисьор и продуцент Асгар Фархади, оператор Махмуд Калари, музика Сатар Ораки. В ролите: Пейман Моади, Лейла Хатами, Сарех Баят, Шахаб Хосейни, Сарина Фархади и др.

Награди: „Оскар”, „Златен глобус” и БАФТА 2012 за чуждоезичен филм, „Златна мечка”, „Сребърна мечка” за мъжка роля (Шахаб Хосейни и Пейман Моади), „Себърна мечка” за женска роля (Лейла Хатами и Сарех Баят), на екуменическото жури, на читателите на „Берлинер моргенпост” и много други.
Прожекции в Дом на киното и Евро синема
 
Зачаках този филм още с обзора на Людмила Дякова за миналогодишния Берлинале (вж. „Култура”, бр. 8 от 2011). Междувременно предишният филм на Фархади „За Ели” победи на „Любовта е лудост” (вж.„Култура”, бр. 30 от 2011), а «Раздяла» се оказа първият ирански филм с чуждоезичен «Оскар» (вж.„Култура”, бр. 8 от 2012).
След като се превърна в един от гвоздеите на 16. София Филм Фест, сега и той може да бъде „наваксан” или видян отново.
Прекрасен е. Тази констатация вече повече от година се вихри из медии, разговори, интернет... „Раздяла” запленява дори хора, резистентни към животворния делничен иронизъм на иранското кино или пък не видели и кадър от жалонните му автори Киаростами, Махмалбаф, Маджиди, Панахи, превърнали го в световен „феномен”.
Какво му е прекрасното на този филм?
Разказва болезнената история за брак от средната класа, разрушен не от липса на любов, а от отказ на страните да отстъпят. Образованата красавица Симин (Лейла Хатами) настоява да заминат в чужбина, защото не иска 11-годишната й дъщеря да расте в „такива условия”, финият Надер (Пейман Моади) не може да изостави болния си от Алцхаймер баща (Али-Асгар Шахбази). Междувременно се появява и друга семейна двойка с момиченце – освирепял от безработица татко (Шахаб Хосейни) и майка, влачеща детето подире си, докато се опитва да върши забранената работа на мъжка болногледачка (Сарех Баят). Съспенсът се доизопва именно от нейната безотговорност, предизвикала справедливия гняв на Надер, и последвалото помятане, предизвикало агресията на отчаяните бедняци срещу него...
Покрай скандали, рекети и поколенски нежности, филмът представя социо-културните полюси в Иран през еманципацията и женската безправност, религиозните табута и светските бунтарства, съдебната бюрокрация и манипулацията, образованието и невежествеото... Камерно семеен, делнично екстремен, душевно тревожен, „Раздяла” е скенер колкото на херметичното иранско общество, толкова и на универсалните механизми на фалшификацията.
Както и в „За Ели”, Фахради градира напрежението чрез психологическо разгръщане на образите – всяка ситуация повлича подире се нови аргументи и мотивации, изиграни потресно от актьорите, независимо дали са снимани в крупен или общ план. Разказът се стеле с документална досконалност и емоционална сгъстеност. Атмосферата е изчегъртана от милозливост, дори когато в кадър са деца, а е сеизмична до пръсване – сгромолясват се не химери, а уж устойчиви житейски проекти.
Но в цялата безнадеждност на суматохата около развода и обвинението се прокрадва обезоръжаваща човечност. И тя е шперцът за колосалния успех на „Раздяла”.
 
още от автора


1 - 10.05.2012 16:58

Незаслужени фойервейни
От: Eвгени Илиев
"Раздялата" е един съвсем обикновен филм. На главния герой, глава на семейство му се налага да поеме отговорност и да действа решително и смело, докато се разяснят докрай обстоятелствата около една клевета. Филмът прокарва нова идея в силно цензурираното иранско кино. Но не може да става дума за истинско и открито излагане на нещата в иранското общество. С награждаването му с "Оскар" американската гилдия по скоро поощрява, този процес на разчупване на иранския филмов сценарий да продължи. А от това, че уж бил гвоздей на 16-тия SofiaInternationalFilmFestival филмът няма да стане по- хубав.
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”