Български  |  English

Ходене по буквите

 

Олга Шурбанова, Кръстьо Пастухов. „Mail-Jazz”. ИК „Колибри”, С., 2011, цена 9 лева
Според Довлатов, джазът сме самите ние в най-хубавите си мигове. Електронната преписка между Олга Шурбанова и Кръстьо Пастухов потвърждава този афоризъм: усамотени пред компютъра (тя в София, той във Варшава), двамата преливат изкусно от тема в друга, дори стилистиките на разпознаваемите им през години почерци дружелюбно почват да се преливат… Деловата кореспонденция между главната редакторка и поета прераства в лежерен джаз на паметта, в импровизация на носталгията - по онази Стара Европа на възпитаните и непринудени хора. Без претенция, с опрощаващ хумор, със симпатичен стоицизъм... С удоволствията на паметта, в която те двамата, като крастави магарета от центъра на София, няма как да не се срещнат. „Мail-Jazz” доказва, че дори в политически задушното безвремие е възможно да се живее почтено и щастливо - край софийската баня "Мадара", в бохемския Созопол, гдето и да е... Стига да си достатъчно „луд” да го поискаш. Стига да знаеш какво действително продължава да се нарича Култура. Нека завърша с Довлатов: „Нашата памет е избирателна – като урна”…
 
Николай Аретов. „Асен Христофоров: От Лондон до Мацакурци през Белене”. Издателство „Кралица Маб”, С., 2011, цена 8 лева
През 2011 г. разни събития отбелязаха 100-годишнината от рождението на проф. Асен Христофоров – възпитаник на Робърт колеж в Истанбул и London’sSchoolofEconomics. Монографията на Николай Аретов е написана с убеждението, че Христофоров е един от най-значителните български писатели, въпреки пренебрежението на критиката. Професорът не греши: образцовият му труд е дело на рядка издирваческа работа и в него няма нито едно произволно и незащитено твърдение. Ученият не губи критична дистанция към своя изследователски обект, като го представя и проникновено, и проходимо. Поучителна е частта „Непретенциозната проза”, в която Аретов осмисля не само тематичното единство и жанровото разнообразие у Христофоров, но и компромисните му съдружия. Що се отнася до легендарния „Вуцидей”, Аретов цитира Христофоров, че е „(…) написан като възхвала на старомодния либерализъм. Моите приятели казват, че ме виждат зад Вуцидей на всяка страница от книгата. И са прави.” С тази книга литературната критика у нас, всъщност, изплаща незаобиколим дълг към репресирания и изпратен в Белене забележителен учен и разказвач, изтегля го от мита към мястото му в българския повествователен канон. А и всеки писател може да мечтае за такова внимателно изследване на своя жизнен и творчески път.
 
Стефана Стойкова. „Български гатанки”. ИК „Колибри”, С., 2011, цена 20 лева
Третото издание на сборника съдържа 4004 от най-малките фолклорни творби, като студията на проф. Стойкова от първото издание (1970 г.) е значително съкратена, но същевременно и обогатена с повече български и чуждестранни изследвания върху гатанките, както и с превъзходни показалци и приложения. Очертано е мястото на гатанките и в обредите и обичаите, и като забава. Тази книга „да е чуляк, не е чуляк, а с чуляка приказва”.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”