От пръв поглед ( кино), брой 5 (2932), 10 февруари 2012" /> Култура :: Наблюдатели :: Екстремалност без задръжки
Български  |  English

Екстремалност без задръжки

 

„Клип”, „Сърбия, 2012, 85 минути, сценарий и режисура – Мая Милош, продуцент Йелена Митович, оператор – Владамир Симич, художник – Зорана Петров, в ролите: Изидора Симиджонович, Вукашин Ясни, Саня Миктисин, Йово Максич и др.

Награди: „Златен тигър” и Наградата на холандската критика от Ротердам 2012.
 
 
Филмът започва с 3-минутен клип. В него провинциалната гимназистка Ясна (Изидора Симиджонович) се разголва, позирайки, пред мъж, когото чуваме и виждаме като силует-отражение. Хард-интродукцията е последвана от десетки клипчета, снимани от тийнейджърката и нейни съученички дори в час. Яко стисканият смартфон запечатва училищното всекидневие, клубното (чалга) всекинощие, сексуалните практики на Ясна – фелацио в училищната тоалетна, мастурбиране на леглото, сношение къде ли не... Обектът на еротичния й взрив е Джоле (Вукашин Ясни) – 18-годишен младеж, който рита футбол, пие бира и шмърка кокаин. Ясна е момиче от свястно семейство, но мрази дома си – дразни се от суетенето на майка си около болния й от рак баща, от малката си сестра, от дошлите на посещение баба и дядо с техните снимки и спомени... Фучи и ръси цинизми, за ужас на домашните. Безхаберна към всичко, освен секса, тя се прибира само, за да яде и да изучава тялото си, снимайки отделните му части. Веднъж, обаче, отива в сиропиталище и е смразена - нещастните захвърлени дечица се оказват по-вулгарни и агресивни дори от нея и съучениците й. Междувременно бащата е опериран, а сексуалната вакханалия с Джоле се трансформира...
Дебютът на Мая Милош ни гмурва без задръжки в света на тийнейджърите – нехайно дрънкащ като евтини бижута, напушен, ампутиран от романтика, устремен към успеха а ла Цеца (Величкович)... Уроците се учат на автопилот, чин се изхвърля през прозореца като перце, училището се подпалва за майтап, неотишлото си детство е скрито зад напластения грим, а обичта към семейството – зад прашки и словесна бруталност.
Целият филм е конструиран като гигантски клип, където се смесват изображения и гледни точки в турбо-ритъм, а камерата се усмирява само когато Ясна е на масата у дома или край леглото на баща си. Дебютантката Мая Милош изпълва възможно най-баналния разказ и добре познатия цифров визуален микс с поразително енергийна естественост. Що се отнася до порно-изцепките, стана ясно, че в тях децата не са участвали, а някои от органите са пластмасови.
Все съм гледала екстремални филми за подрастващи (включително и сръбски), но истерично-еротичната оголеност на този вцепенява. „Клип” е жесток поколенски шамар на болното общество – от семейството, през училището до facebook. Без дидактика, като дишане. Отвъд лимитите на националното.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”