Крешендо/декрешендо (музика), брой 4 (2666), 03 февруари 2012" /> Култура :: Наблюдатели :: На седем стъпки от мистерията
Български  |  English

На седем стъпки от мистерията

 
Да ви разкажа за две вечери във все по-известното като звуково убежище Концертно студио на Българското национално радио – все свързани с идеите на джаз-човека Антони Дончев.
На седем стъпки от Мистерията бе мотото на първата. Всеки, който дори за малко е търсил своя по-модерен джаз-ембиънс, разбира, че целта е слушателското съзнание да се “закачи” за прочутия албум на Майлс Дейвис Seven Steps to Heaven, на който светът се удивлява вече близо петдесет години. Играта с/на определен модел е много приятна, особено когато не е буквална. Не може да бъде с музиканти като Росен Захариев (тромпет), Аркади Шилклопер (валдхорна и алпийски рог), Павел Терзийски (глас-ове), Стоян Янкулов (перкусия) и невероятните дами от вокалния „Ева квартет”: Гергана Димитрова пее традиционна музика на Северна България, София Ковачева – на Тракия, Евелина Христова – граовска и Даниела Стоичкова – на Кюстендилския регион. Заедно могат всичко. С тях е и диригентът им и съ-певецът Милен Иванов.
Не за първи път се обединяват два типа импровизационна култура, без това обединение да се превърне в тавтологично. Но тук особена бе намерената звукова органика между инструменталния джаз-състав, “пристъпващ” към вокалната тъкан на песента, и бистрата автентичност на гласовете, която от своя страна някак “впримчваше”, грабваше инструменталния звук. “Ние гравитираме около това чудо”, каза Дончев на публиката. И когато започваха да вибрират в своя си, чисто музикантски шепот, “подпрени” от вокалния мантров бурдон на Павел Терзийски, който плетеше музикални нишки, свързващи двете материи в едно общо пространство, чудото ставаше общо. Пътят на звука тръгваше от земната прелест на песента, продължаваше с тембровия копнеж на тромпета на Захариев, на модално нюансирания клавирен звуков почерк на Дончев и деликатната перкусионна намеса на Янкулов. В хода на разговора помежду им все по-безплътни изглеждаха инструментите и свирачите и все по-плътен и цялостен се изтегляше звуковият облак над всички... Безтегловност, сякаш, в която публиката също питаше интуицията си накъде ще тръгнат... Изтокът и България в него с всички лъкатушения на съзиданието. Една звукова метафизика, изличила горделивостта на индивидуалното присъствие, донесла окриленост от способността да се съединиш в общо съзнание. Процесът на постигането му бе за всички в залата като медитация, като ментално освобождаване, за да се постигне синхрон , симултанност на преживяването.
Три дни по-късно излезе рекламният компактдиск Senzа sordino на Биг Бенда на Българското национално радио с лидер Антони Дончев. Без сордина трябва да прозвучи изречението, че за една година Дончев пресътвори бенда – естетически, стилово и звуково. Пренесе го от Юга на първата половина на ХХ век към света на втората половина на ХХ и началото на ХХІ век. Това е посоката. Концертът-промоция на диска изрази връзката на състава с някои най-известни холандски музиканти. Някои от тях са гостували и в джаз-вечерите на програма “Христо Ботев” на БНР, организирани от Елиана Захариева, а сега територията става все по-голяма и провокативна за творчество. Ерик Влойманс, Мартин Фондсе, Енди Скофилд, Изидор Лайтингер, Антони Дончев... това са първите автори на Биг Бенда. Ще дойдат и други, които ще правят музика за състава, за новата импровизационна радост, която идва от сцената с прекрасните солисти Димитър Льолев, Петър Момчев, Мартин Ташев, Цветан Троянски, Атанас Хаджиев, Борис Петров, Васил Енчев, Стефан Кожухаров, Атанас Миладинов... Всички! Интензивност, но и баланс на звука, подвижна, същевременно логична архитектоника, която се удържа във времето от диригента през фокуса на всеки импровизационен подстъп и неговото контрапунктиране. И впечатляваща метроритмична комбинаторика! В състава доминира креативният дух на полезното инструментално самочувствие, съчетан с импровизационен самоконтрол. И стабилност, и вкус към провокацията. Все качества, които българските автори на музика за този, вече модерен състав, ще трябва да имат предвид.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”