Пишат ни , брой 27 (2645), 15 юли 2011" /> Култура :: Пишат ни :: Реформата!?
Български  |  English

Реформата!?

 

Така наречената реформа в културата (въвеждането на делегиран бюджет като принцип на финансиране) тръгна с надеждата, че парите за култура ще се раздават по-„целесъобразно”, ако дейността на институтите се обвърже с икономически показатели (в случая – с продадените билети).
Според авторите на реформата, повече отчетени билети означава и повече зрители, т.е. голям потребителски интерес, което пък носи на културния институт, който ги отчита, по-голяма субсидия. Така заработи механизмът, според който държавата субсидира за всеки отчетен (а не реално продаден) билет както следва: за театрите - 12.50 лв., за филхармониите – 50 лв., за оперите – 70 лв.
По какви критерий е изчислено, не става ясно. Факт е, че вече почти никой от пряко заетите в професионалните културни институти не протестира (както беше през юни-юли миналата година), че се ликвидира културата.
Каква е причината? Много просто – всички (или почти всички) директори бързо разбраха далаверата с билетите и тяхната отчетност.
Залите (особено в провинцията) пак са полупразни, но по отчетени билети излиза, че те са препълнени, а в някой случаи (според справките и реалните места), че тълпи от фенове остават правостоящи.
Злоупотреби има и това не са единични случаи:
- Директорът „Х” от града „У” „разбива” на малки „творчески” единици поверения му институт или един оркестър се разделя на 4 - 5 състава, които реализират, понякога и на „уж”, по 3-4 т. нар. спектакли или концерти в детски градини и училища. Така, примерно, за един ден се получават три концерта с по сто деца с цена на билета 3 лв. или са „пласирани” 300 билета (на стойност 900 лв.), които се субсидират по 50 или по 70лв., съответно 15 000 или 21 000 лв.
- Масова практика е начинаещи или учещи се диригенти и солисти инструменталисти (главно от Южна Корея) да получават достъп до професионална сцена, като внасят за това определена сума в конкретния културен институт.
Само в Плевен през месец май четири пъти гостуваха корейци. Всеки от тях си е платил по 800 евро, т.е. общо около 6 200 лв. Тези пари се обръщат в билети, в случая по 6 лв. единия, тъй като залата е с около 240 места, което, сметнато по 50 лв., прави приблизително 51 500 лв. Присъствали са по около 30 зрители на концерт. Само за сравнение – на сцената оркестърът е доста повече (55 оркестранти). На практика излиза, че „богатата” ни държава дотира „бедните” начинаещи корейски музиканти, т.е. те дават за концерт 800 евро, а за същата тази изява субсидията трябва да е 13 000 лв. Получава се така, сякаш в залата е имало и правостоящи.
- Провежда се курс за диригенти. Всеки участник внася определена такса за своето участие, която по гореспоменатата схема се обръща в билети…
- Дадена община си откупува концерт или спектакъл от съответния институт. По познатия сценарий парите се обръщат в билети. Ако една откупка е примерно за 6 000 лв., лесно може да се пресметне колко „отчетени” зрители по съответния билет каква субсидия ще донесат.
- Бизнесмена „Х” си купува, да кажем, 200 билета по 5 лв., това са 1 000 лева и „командва” (във всички възможни варианти) съответния директор, защото тези 200 билета трябва да донесат съответно 10 000 или 14 000 лв.
Още много примери могат да се дадат за тази порочна схема за източване на пари от бюджета. Всъщност, всичко щеше да е чудесно, дори и при тези комбинации, ако залите бяха пълни, но фактите са други.
И най-важното: Бюджетът на Министерството на културата е фиксиран (102 млн. лв.) и тази схема с дотираните билети ще приключи, защото с това източване парите просто ще свършат.
Плевен
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”