Пишат ни , брой 22 (2640), 10 юни 2011" /> Култура :: Дебати :: Борбата срещу най-големия културен проект. Днешните щети и утрешни заплахи
Български  |  English

Борбата срещу най-големия културен проект. Днешните щети и утрешни заплахи

 

 

Прочетох писмото-отговор на арх. Славей Гълъбов (в. „Култура“ от 27 май т.г.) против (раз-)казаното от мен (в. „Култура“ от 22 април т.г.) за борбата, която бива водена срещу най-големия културен проект в България. Бях запитал: Кой прекъсна ViaPrincipalis? Но в писмото не открих отговор на въпроса.
Всеки архитект при представената му възможност да свърже два антични ансамбъла чрез принадлежащата им главна римска улица би го направил и то с въодушевление и гордост. Истинският софиянец не би пренебрегнал преживяването да тръгне от Източната порта (Portа Dextra) и по дължината на (пространството, отчасти и върху настилката на) ViaPrincipalis да достигне до новоразкритите под бул. „Мария Луиза“ почти 3 м високи зидове-следи от римския град. И поучително, и възпитателно. Това бе постижимо до преди 5 седмици.
Едва след тяхното изтичане, при завършването на бетоновите работи, бе отприщен патосът на писмото-отговор. Поради това преформулирам въпроса, на който все не получавам отговор: Защо бе бързането да се лее бетон върху ViaPrincipalis? Нали необходимите за „музея (sic!)... 16 млн. лв.“ (в.“Труд, 22 април т.г.)ще дойдат едва след месеци. Време, достатъчно за спокойно проучване и пълноценна изява на ViaPrincipalis, включително и на съвсем близо разположеното кръстовище сCardo'то.
Старателното криене на действителните намерения и изненадващото създаване на свършени (необратими?) факти е стилът, с който се отличава днешното строителство в Центъра. Този стил е заплаха за Сердикийския Forum и за най-голямата антична сграда - Praesidium-Praetorium'a. Бъдеща заплаха за пл. „Св. Неделя“. Затова още сега трябва да чуем отговора на въпросите:
- Какъв е смисълът от провеждането на автомобилно и трамвайно движение върху площад „Св. Неделя“, след като то вече е забранено по бул. „Витоша“?
- Как при евентуално (явно вредно) наличие на автомобилно и трамвайно движение върху площада ще бъде осъществено „бъдещото разширение на археологичните разкрития в южна посока – към пл. „Света Неделя“? (в. „Култура“ от 27 май т.г.)
- Кой ще предпочете да използва трамвайната спирка на пл. „Св. Неделя“, след като под него се намират и двете централни метростанции?
- В Ларгото бива създавано „ново средище за случване ... на събития.“ Тъй като „София няма(-ла била) централен градски площад“ (в. „Култура“ от 27 май т.г.). От това произлиза ли, че площад „Св. Неделя“ и занапред ще бъде деградиран до охраняван паркинг?
 
Ако паркингът насред площад „Св. Неделя“ остане, то това ще е поредният реверанс (след стъкления цокъл и надстрояването, надвесило се над Ротондата „Св. Георги“) пред „Балкан-Шератон“. Досега бяха направени даже 4 неуспешни опита (какво тъпо упорство!) Общината да продаде музейния етаж над метростанция „Сердика“, за да остане завинаги като (хотелски?) гараж (с автомивка). Това окончателно би погребало проекта на Общинското Предприятие „Стара София“ за връщането на римския град, струпан „временно“ от 25 години в Обеля.
Описаното не е ли борба срещу най-големия културен проект в България?
27 май 2011 г.
 

 

 

още от автора


ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”