Български  |  English

Отвъд-образност в графиката

 

В художествената ни действителност рядко се появяват млади художници, които да проблематизират графичното изкуство, създавайки, при това, запомнящи се образи. Един от тях е Любомир Кръстев (р. 1983), завършил през 2008 г. пловдивската Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство. В произведенията му е особено интригуваща тяхната „отвъд-образност”. По някакъв начин те са свързани с реалността - смътно напомнят пейзажи – полета с житни класове, треви, морски бряг, дъжд, далечни хоризонти... Тези картини обаче са по-скоро съзерцателни, отколкото разказващи, целта на автора им сякаш е отхвърляне на образа в посока към абстракция, отърсване от формата, а не нейното  изтъкване.
На 1 април Любомир Кръстев откри изложба в софийската галерия „Арт Алея”. В нея той е събрал свои графични произведения от последните няколко години, което даде възможност за проследяване на търсенията му в ретроспектива. Както каза на откриването проф. Свилен Стефанов, „тези картини са прости на външен вид, но това е изключително измамно...”. В работата на Любомир Кръстев той открива „редукционистко” отношение към материала; желание за колкото е възможно по-просто изразяване, постигано само от майсторите, което при това е търсено в няколко различни плоскости – чисто визуални и мисловни.
Всъщност, за да постигне тази простота, художникът работи задълбочено върху овладяването на различни графични техники, което отнема месеци усилен труд, но в крайна сметка се изразява в постигането на завършен и осмислен във всяко отношение резултат. Любомир Кръстев не се заиграва с ефекти, а търси изчистеното състояние на формите, своеобразния им вътрешен живот.
Художникът се провокира от съвсем реални обекти. За него е важно те да го привличат с чистата си графична структура и различна материалност, която извежда до абстрактен минимализъм. Той наблюдава своите обекти и извлича най-характерното, като след това експериментира, размножавайки го многократно. Този процес виждаме още в произведенията от серията “Images”, където Любомир Кръстев разработва концепцията за реката, хоризонта и дъжда и техните инверсии. След това той преминава отвъд реалните очертания на предметите, търсейки формите по-скоро във въображението си, превръщайки ги в абстрактни изчистени композиции (“Bathyscaphe”, “View from”, “Toward” и “Dusk”).
Най-новите графики на Любомир Кръстев от серията “Coils” са създадени по време на творчески престой в ателиетата за графично изкуство в Гуанлан, Китай. В тях той разработва обекти от пристанищни индустриални зони – рула от арматурно желязо, търсейки конкретиката на материала и общото скулптурно въздействие на формата. Тук художникът отново е привлечен от енергията на неживата материя, но отива и по-далеч, виждайки в нея метафора на човешкото общество като взаимодействащо си множество от елементи.
От 2009 Любомир Кръстев е асистент по графика в АМТИИ Пловдив, има награда от Националния конкурс за млади художници, критици и куратори през 2009, както и няколко участия в международни графични биеналета и триеналета (в България, Китай, Румъния, Южна Корея, Турция).
 
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”