Български  |  English

За фотографията – с оптимизъм и очаквания

 

Международни фотографски срещи - Пловдив, 16 - 31 октомври 2010[*]
 
В началото на месец октомври всички, които се вълнуват от фотографския живот в страната, започват да се питат: “Ще ги има ли международните фотографски срещи в Пловдив?”. Може би този път кризата – финансова и културна – ще пречупи неуморния им организатор Никола Лаутлиев? Всъщност, всяка есен се появяват достатъчно основания да смятаме, че поредица от трудно преодолими обстоятелства биха могли да попречат на подобно мероприятие. Но, както се оказва, него все пак го има. И така вече почти 30 години. През респектиращо дългото време на своето съществуване, Международните срещи в Пловдив не са преставали да бъдат едно от най-сериозните фотографски събития. Онова, което им придава особен чар, е нестандартният и непредвидим подбор на автори и произведения. Програмата винаги е в известен смисъл изненада – почти до последния момент никой не е сигурен какво точно ще види в Пловдив. С тази загадъчност вече толкова свикнахме, че, струва ми се, сега тя е неотменна част от преживяването. Ще се срещнем в петък, в Балабановата къща – това единствено е известно на всички. Предполагаме, че предстои да видим нещо ново, различно и модерно. И обикновено е точно така.
Тази година, под общото заглавие “Местата, в които (не) живеем”, бяха представени 16 изложби на 40 автори от страната и чужбина (Турция, Полша, Франция, Естония, Чехия). Сред общото многообразие от колективни участия, социологически и фотографски експерименти, се откроиха четири експозиции, които се оказаха особено свързани. Те елегантно доказаха, че филмът и класическата фотографска естетика никога не са излизали от мода. Без да бъдат претенциозно досадни, авторите им ни преведоха от безобективната фотография (Даниел Леков, Paris, vue par camera obscura) през фоторепортажа (Владимир Василев) до изчистените ритмични градски композиции, в които тържествуваше доброто старо фотографско зърно (Томаш Бицан). Заслужава да бъде специално отбелязана изложбата Алиса в страната на четиридесетте на Антония Маринова – портрети на 40-годишни жени, заснети с 40-годишен филм. Днес, във времето на цифровата фотография, става все по-трудно да се допусне, че грешките могат да имат стойност и да носят очарование. Целта на фотографската техника е да заличи възможно най-професионално следите от човешкото несъвършенство. В противовес на това, Маринова посяга към стари филми и превръща дефектите на изображението не само в естетически, но и в смислови герои на своите разкази.
Не по-малко интригуваща бе и експозицията Green Memory на Паскал Пейре – авторка, чието творчество е насочено към рециклирането и опазването на природата. Представените от нея футуристични градски пейзажи, в които хората се разхождат сред сгради и улици от компютърни платки, бяха едно сериозно предизвикателство – визуално и смислово – към като цяло боящите се от по-задълбочено общуване с произведенията зрители.
Особено важно събитие в рамките на тазгодишните Пловдивски срещи бе откриването на ново фотографско пространство в Центъра за съвременна история в рамките на Регионалния исторически музей в града. Вярваме и се надяваме, че освен в изложбена площ, това място ще се превърне и в така нужния и очакван музей на фотографията.
Безспорно, организацията на събитие като Международните фотографски срещи в Пловдив е свързана с усилия и средства, с които малцина биха били склонни да се ангажират вече почти три десетилетия. Но, разбира се, ние, зрителите, винаги искаме повече – по-прецизно пресяване на авторите и творбите, по-добро представяне на експозициите, по-сериозно следване на класическите правила за подробно описание на заглавия, фотографски техники и пр. Въпреки всичко, обаче, всяка година си тръгваме от Пловдив с убеждението, че стойностни и оптимистични прояви в нашия фотографски живот все пак продължава да има.
 


[*] Международните фотографски срещи в Пловдив се организират с традиционната подкрепа на Община Пловдив, Общински институт “Старинен Пловдив” и Пловдивско фотографско средище и сътрудничеството на Чешкия център и Полския и Унгарски културни институти в София. Изложбите и съпътстващите прояви са включени в програмата на Есенния салон на изкуствата и са част от международната културна програма на Община Пловдив.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”