От пръв поглед ( кино), брой 38 (2611), 05 ноември 2010" /> Култура :: Наблюдатели :: Мракът на майстора
Български  |  English

Мракът на майстора

 

«Писател в сянка» (The Ghost Writer), 2010, Франция/Германия/Великобритания, 128 минути, режисьор – Роман Полански, сценарий: Робърт Харис и Роман Полански (по романа „Сянката” на Харис); продуценти: Робърт Бенмуса, Роман Полански, Ален Сард; оператор – Павел Еделман, художник – Албрехт Конрад, музика – Аликзандър Десплат, в ролите: Юън Макгрегър, Пиърс Броснан, Том Уилкинсън, Ким Катрал, Оливия Уилямс, Джеймс Белуши, Илай Уолък и др.
Награди: „Сребърна мечка” за режисура от Берлинале 2010
Разпространява Форум Филм България
 
Толкова отдавна не се е появявал подобен филм, че за младите, ако, естествено, го загледат, като нищо ще е новаторски. Не е. Просто е добър. Показва стил, мъдрост и свобода (а е монтиран в режим на домашен арест).
Въпреки че вечният изгнаник Роман Полански (заради секс с малолетна през 70-те) не спира да работи и е смятан за един от големите живи в днешното кино, въпреки колосалния успех на „Пианистът” (2002), едва с „Писател в сянка” за първи път стига до хипнотичната мощ на „Китайски квартал” (1974). Както навремето с онзи мрачен филм дава нов живот на позабравения film noir, сега с този още по-мрачен филм дава нов статус на поизхабения политически трилър.
„Писател в сянка” е адаптация по романа "Сянката" (2007) на Робърт Харис, стар приятел на режисьора. Освен това, писателят е работил за Тони Блеър и го е напуснал заради Ирак. Споменавам този биографичен факт, тъй като във филма става дума за работа по мемоарите на британския експремиер Адам Ланг (сериозен Пиърс Броснан), но персонажът недвусмислено препраща към Блеър. И ако преди години «Кралицата» (2006) на Стивън Фриърс се оказа нещо като профилактика на имиджа на премиера-лейбърист, чийто рейтинг колосално се свлече заради коалицията с Буш, «Писател в сянка» отива доста по-далеч в обратната посока – след като е слязъл от власт, той е обвинен в разни престъпления и най-вече във връзки не само с Белия дом, а и с ЦРУ. А ролята на съпругата му Рут (магнетична Оливия Уилямс), разбирайте Чери Блеър, е още по-зловеща...
Но за Полански са важни не толкова политическите интриги, въпреки че присъстват, колкото стратегическите детайли на тяхното задкулисие – със стръвна ирония изобличава топлата връзка Буш-Блеър, съграждайки мистичен лабиринт от тайни, лъжи и безотговорност. Именно в неговия епицентър попада младият безименен журналист (ослепителен Юън Макгрегър), който срещу 250 хиляди щ. д. трябва да завърши като писател под наем/призрак мемоарите на Ланг в рамките на 4 седмици, които се свиват до 2. До този грамаден (и отровен) залък той стига благодарение на своя агент и енигматичното удавяне на предшественика си. Сред сивата клаустрофобичност на островния пейзаж (визиран е Мартас Винярд) и бункерските интериори, с компютри, мобилни телефони, телевизори, снимки, ферибот, дъжд, откъслечни диалози, хавлии, кратки срещи, преследване, меланхолия и малки уискита, се представя параноичното търсене на истината от страна на «писателя в сянка» - за разлика от обекта си, с чието мизантропство се сблъсква челно, той е енергичен и прям, смел и ненатрапчив. Обречен. Прочее, не само той.
Филмът е филигранен. Съспенсът е експлозив от шокове. Само че финалът е предизвестен и евтин. Срива екранната температура. Но докато се стигне до него, киното е толкова майсторско и категорично, че и след прожекцията не се разпилява, за разлика от листовете на екрана. 
още от автора


ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”